I kamp mod kommunen: - Jeg kan ikke sove om natten

Abdullah Muhammad Abu-Lifa vil slås til den bitre ende for sin kaffebiks på Nørreport Station

- Skal den være lavet på sød-, let-, mini- eller mandelmælk, spørger Abdullah Muhammad Abu-Lifa kunde efter kunde. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
- Skal den være lavet på sød-, let-, mini- eller mandelmælk, spørger Abdullah Muhammad Abu-Lifa kunde efter kunde. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Duften af friskbrygget kaffe fylder Kaffetårnets få kvadratmeter, mens den flydende koffein render ud af espressomaskinen og ned i koppen.

- Værsgo og godt nytår, siger Abdullah Muhammad Abu-Lifa.

Han giver de to store kopper med café latte til et smilende kærestepar, der står indrammet i telefonkioskens åbning ud til Nørreport Station i København.

Den 43-årige familiefar og kaffeskænker gennem ni år holder humøret højt, selvom han bag facaden er en presset mand.

- Jeg kan ikke sove om natten, for jeg står til at miste mit arbejde, siger han.

Omringet
Telefonkiosken, hvor han i knap et årti har brygget kaffe, skal i udbud, og til april vælger kommunen sin fremtidige lejer, men man har ændret sine kriterier, så valget lander på den, der vil betale den højeste husleje.

Abdullah Muhammad Abu-Lifa frygter af den årsag for at miste sit levebrød til storkapitalen, som han bogstavelig talt er omringet af.

Abdullah Muhammad Abu-Lifa har fået aktindsigt i kommunens lejekontrakter ved andre telefonkiosker i København for at dokumentere forskelsbehandling. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Abdullah Muhammad Abu-Lifa har fået aktindsigt i kommunens lejekontrakter ved andre telefonkiosker i København for at dokumentere forskelsbehandling. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Konkurrenterne er talrige:

7 Eleven, Starbucks, Emmerys, Espresso House, Coffee Industry og Coffee Collective sælger også kaffe på gadehjørner ved det centrale knudepunkt, og ifølge Abdullah Muhammad Abu-Lifa står de på spring for at overtage hans stand med den attraktive beliggenhed.

- Dem kan jeg jo ikke konkurrere med på likviditet, indrømmer han blankt.

Kommunalt kaos
Kaffetårnet tjener som et åndehul, socialkontor og morgenritual på én gang.

Abdullah Muhammad Abu-Lifa er blevet et kendt ansigt på Nørreport Station, hvor hans kunder er chokerede over, at han risikerer at ryge ud i kulden igen.

De følger sagen, og de lægger hovedrystende øre til, når der er nyt.

Når Abdullah Muhammad Abu-Lifa ikke laver kaffe, kører han taxa for at brødføde sin familie. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Når Abdullah Muhammad Abu-Lifa ikke laver kaffe, kører han taxa for at brødføde sin familie. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

I pauserne mellem betjeningen af kunder fremkalder Abdullah Muhammad Abu-Lifa et mere end blot bøvlet forløb med Københavns Kommune.

Abdullah Muhammad Abu-Lifas mange problemer med Københavns Kommune begyndte i 2013, hvor kommunen ikke ville forlænge kontrakten, selvom det - ifølge Abdullah Muhammad Abu-Lifas - er kutyme.

Om og om igen
Tre år senere blev Abdullah Muhammad Abu-Lifa atter gelejdet ud af telefonkiosken. Denne gang fordi Socialstyrelsen skulle bruge den til et pr- og rekrutteringscenter for kommunale projekter for udsatte unge og handikappede.

Sagen blev omtalt i pressen og endte på overborgmester Frank Jensens kontor, hvorefter Abdullah Muhammad Abu-Lifas biks blev fredet tre år frem.

- Nu håber jeg, vi har skabt ro omkring Abdullahs Kaffetårn, sagde overborgmesteren.

Abdullah Muhammad Abu-Lifa har langet kaffe over disken til tørstende kunder siden 2011, men nu risikerer han at ryge ud. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Abdullah Muhammad Abu-Lifa har langet kaffe over disken til tørstende kunder siden 2011, men nu risikerer han at ryge ud. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

På den måde er Abdullah Muhammad Abu-Lifa tilbage til udgangspunktet i 2013, hvor problemerne begyndte, men han føler sig rustet til at bokse videre med kommunen.

- De gav mig den første mavepuster for efterhånden en del år siden, så jeg ved, at det er sådan, de arbejder.

- De tror, at jeg er den lille kaffemand, de kan tryne med jura, siger han.

Frank Jensen tavs

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen.

Vi ville blandt andet have spurgt ham, hvorfor kommunen vælger en lejer til telefonkiosken ved Nørreport Station på baggrund af højeste bydende.

I en mail svarer i stedet Mikala Haag Kreiser, der er direktør i Københavns Ejendomme og Indkøb, på spørgsmålet.

'Huslejen for telefonkiosken ved Nørreport har ligget kunstigt lavt og markant under den leje, som opkræves for telefonkiosker med lignende beliggenhed'.

'Med det aktuelle udbud får telefonkiosken på Nørrevold en leje, der minder om lignende lejemål og bliver dermed ligestillet med de andre telefonkiosker', skriver hun.

226 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere