Ikea advarer: Det har ikke noget med os at gøre

Flere har modtaget en mail, der lover et gavekort til Ikea

Arkivfoto: Linda Johansen
Arkivfoto: Linda Johansen

Det er ikke nogen hemmelighed, at man skal være varsom med, hvilke links man trykker på i sin mail-indbakke.

Og det gør sig nu også gældende for en mail, som flere har modtaget fra en afsender, der udgiver sig for at være Ikea.

Ekstra Bladet har modtaget et eksemplar af en af disse mails, hvori det fremgår, at man er en af de heldige 2.000 personer, som i en lodtrækning har vundet et gavekort på 5000 kroner.

Alt hvad man skal gøre er bare at klikke på et link og følge instruktionerne - nogle instruktioner, der formentlig ikke resulterer i et gavekort, men i stedet franarrer en oplysninger.

Angiveligt er det flere forskellige afsendere, der står bag mailen - men i ingen af de tilfælde, Ekstra Bladet har set, er det en mail, der slutter på @ikea.dk, der er afsender.

- Slet det
Og der er tilsyneladende en del, der har fået den 'glædelige' nyhed og har kontaktet Ikea om det.

I hvert fald bliver man ved et opkald til Ikea mødt med beskeden om, at de intet har at gøre med 'konkurrencen'.

- Hvis du ringer vedrørende en mail eller en sms om, at du har vundet i en konkurrence, så har det ikke noget med Ikea at gøre. Vi opfordrer derfor til, at du sletter det, du har modtaget, og aldrig videregiver dine personlige oplysninger, lyder det i beskeden fra Ikea.

Ifølge Tina Lindharth, kommunikationschef i Ikea, har problemet stået på i nogle uger, hvor der med mellemrum bliver sendt en ny bølge af sms'er og mails ud til folk.

- Vi advarede om det på vores Facebook-side i ugen før jul, hvor vi havde fået en del henvendelser om det, siger hun til Ekstra Bladet.

Hun fortæller, at Ikea har valgt at lægge den automatiske telefonsvarer på hovednummeret på, fordi de bliver bestormet af kunder, der ønsker at gøre opmærksomme på problemet.

- I ugen før jul fik vi faktisk 600 opkald på telefonen i løbet af en halv time-tre kvarter. Og vores kunder er enormt søde og kontakter os for at fortælle, at der er nogen, der misbruger vores brand. Så det er egentlig ikke, fordi de ikke er klar over, at det her er spam, men det er fordi de rigtig gerne vil advare os, og det er super sødt af dem, siger Tina Lindharth.

Hun fortæller, at Ikea har anmeldt tilfældene til politiet, men at politiet sjældent har resurser til at efterforske det. Hun opfordrer derfor til, at man i stedet anmelder det til Forbrugerombudsmanden, da Ikea tidligere har haft held til ad den vej til at få lukket ned for et firma, der stod bag lignende svindel.

46 kommentarer
Vis kommentarer