Ikea i kæmpe shitstorm: 'Fy for helvede, I er nogle dumme svin'

Den svenske møbelgigants Facebook-side er lige nu rødglødende, efter det er blevet afsløret, at de pralede med kyllinge-standarder, som de ikke levede op til

Foto: Philip Davali
Foto: Philip Davali

'Hos Ikea er alle kyllinger brugt i vores restauranter bæredygtige. Det er de, fordi vi som virksomhed gerne vil gøre en forskel. En positiv forskel'

Sådan har det set ud på Ikeas hjemmeside i årevis, men det er ifølge organisationen Anima langt fra sandheden.

Dyrevelfærdsforkæmperne har afsløret, at møbelgiganten slet ikke har solgt de bæredygtige kyllinger, som de har pralet med, og det har efterfølgende fået Ikea til at slette punktet på deres hjemmeside.

I et Facebook-opslag fra Anima bliver Ikea beskyldt for at servere overfodrede kyllinger, der har haft et frygteligt liv, og Politiken beskrev tirsdag aften sagen.

- Jeg synes, det er meget grelt. Som forbruger tror man, at de bruger gode og glade kyllinger, og man vil aldrig forestille sig en slagtehal fyldt med almindelige industrialiserede slagtekyllinger med alle de store velfærdsproblemer, de har. Slagtekyllinger er måske det produktionsdyr, der har de værste forhold, siger kampagnechef Thorbjørn Schiønning fra Anima til Politiken.

Efterfølgende har IKEA sendt en pressemeddelelse, hvor de lægger sig fladt ned, men dog afviser dele af beskyldningerne.

Se hele Ikeas svar nederst i artiklen

- Hos IKEA ønsker vi at drive virksomhed med omtanke for mennesker og miljø – og det gælder også dyrevelfærd. Derfor er vi også enige i, at the Good Chicken Award kriterier er vigtige og relevante, når det kommer til opdræt af kyllinger.

- Vi anerkender, at de kyllinger, vi bruger i IKEA i Danmark i dag, ikke længere møder de kriterier, som er forudsætningen for at have denne award. Derfor har vi også har opgivet den, skriver kommunikationsansvarlig Rikke Andersen

Men det har alligevel ikke afholdt adskillige brugere på Facebook til at rase mod virksomheden. Og her får den ikke får lidt.

 

Hele Ikeas svar

Der er i dag i pressen og på sociale medier nogle upræcise skriverier om IKEA Danmarks brug af the Good Chicken Award som certificeringsordning for kyllinger med god dyrevelfærd. IKEA beklager den fejlagtige brug af mærket og fremlægger her fakta i sagen.

Hos IKEA ønsker vi at drive virksomhed med omtanke for mennesker og miljø – og det gælder også dyrevelfærd. Derfor er vi også enige i, at the Good Chicken Award kriterier er vigtige og relevante, når det kommer til opdræt af kyllinger. Vi anerkender, at de kyllinger, vi bruger i IKEA i Danmark i dag, ikke længere møder de kriterier, som er forudsætningen for at have denne award. Derfor har vi også har opgivet den.

I 2012 modtog vi the Good Chicken Award, da vi på daværende tidspunkt samarbejdede med en leverandør, der fulgte disse kriterier. I løbet af de sidste fem år har vores IKEA FOOD organisation og setup for indkøb gennemgået store omvæltninger både i Danmark og på globalt plan. I den proces har vi ikke været tilstrækkeligt opmærksomme på, at skiftet til en anden leverandør af kyllinger indebar, at vi ikke længerede levede op til kriterierne for the Good Chicken Award.

Dette er selvfølgelig ikke i orden, og vi beklager fejlen meget.

I Politiken bliver IKEA Danmark af ANIMA beskyldt for vildledende markedsføring og fejlagtig anprisning af kyllingerne. Til det vil vi gerne præcisere, at IKEA Danmark IKKE har arbejdet med eller promoveret the Good Chicken Award i vores markedsføring i flere år. Vi har haft en tekst om awarden på en forældet side på ikea.dk, der ikke har været aktiv i flere år. Denne webpage kunne udelukkende søges frem via en søgning på IKEA og the Good Chicken Award. I forbindelse med ANIMAs henvendelse blev vi opmærksomme på den gamle webpage, som vi nu har fjernet fra nettet.

Hos IKEA deler vi Compassion in World Farmings vision om bedre forhold for dyr i fødevareindustrien. Vi er derfor i fuld gang med at udarbejde vores egne retningslinjer – IKEA FOOD Better Progammes. Det gør vi for at sikre, at vi både i IKEA Danmark og på tværs af resten af IKEAs markeder, arbejder med at sikre gode standarder for dyrevelfærd. Vi er derfor i gang med at ændre vores setup fra en national til en mere global tilgang, hvor forskellige hensyn samt muligheden for at kunne implementere disse standarder i alle 49 IKEA lande tages i betragtning.

335 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere