Influencer med to mio. følgere kunne ikke sælge 36 T-shirts - nu raser debatten

En 18-årig Instagram-stjerne ville lancere sit eget produkt, men måtte meget hurtigt give op

Influenceren Arii har flere millioner følgere. Nu beklager hun, at hun ikke kunne sælge nok t-shirts til at sætte gang i sit brand. Foto: Privat
Influenceren Arii har flere millioner følgere. Nu beklager hun, at hun ikke kunne sælge nok t-shirts til at sætte gang i sit brand. Foto: Privat

I en alder af kun 18 år har Instagram-influenceren Arii fået bygget et imperium op på det sociale medie, hvor hun har 2,6 millioner følgere.

På sin profil deler hun primært billeder af sig selv iført forskelligt mærketøj, som hun 'tagger' og dermed reklamerer for.

Vis dette opslag på Instagram

bonjour @fashionnova

Et opslag delt af arii (@arii) den

Vis dette opslag på Instagram

playground tingz @fashionnova

Et opslag delt af arii (@arii) den

Men et opslag, som Instagram-stjernen siden har slettet, har nu skabt opmærksomhed, som rækker ud over mærkevarer og modetrends.

Se også: Blogger ville spise gratis: Se restauratørs iskolde svar

Her fortalte hun sine mange følgere, hvordan det havde vist sig helt umuligt for hende at lancere sit eget tøjmærke, fordi det krævede, at hun skulle sælge mere end 36 T-shirts.

Her er, hvad hun skrev:

'Desværre er den virksomhed, jeg arbejder sammen med, baseret på ens førstegangssalg.

For at de kan bestille og fremstille mine produkter (og for at man overhovedet kan arbejde med dem), skal jeg sælge mindst 36 stk (eftersom jeg vidste, at jeg jeg er blevet super irrelevant, vidste jeg allerede, at dette ville blive svært), men jeg fik så god feedback, om at folk elskede det og ville købe det.

Ingen har holdt deres ord, så nu kan virksomheden ikke sende ordrerne ud til dem, som rent faktisk har købt lortet, og det gør ondt i mit hjerte'.

 

Selvom Arii efterfølgende valgte at slette sit opslag, var flere af hendes følgere hurtige til at tage screenshots, og inden længe var det gået viralt på Twitter.

Det skriver blandt andre Independent og Insider.

Her raser en debat nu om, hvorvidt det i virkeligheden er værd at have flere millioner følgere som influencer på de sociale medier, hvis det ikke engang kan lade sig at gøre at nå op på et salg på blot 36 stykker tøj.

Se også: Fræk på Insta: 22-årige Emma har sex hver dag

'Influencer-boblen er ved at briste. Denne unge dame har et godt stykke over 2 millioner følgere og kunne ikke sælge 36 t-shirts. Fokusér på reel engagement, og ikke følgere, for de køber ingenting' skriver enTwitter-bruger. En anden bidrager:

'Sandheden er, at hendes følgere ikke er kunder. At forstå hvem der rent faktisk vil købe noget af dig, og hvad de vil købe, er en nøgle-lektion i at drive virksomhed.

Flere andre byder ind med, at det ikke svarer til at have et rigtigt 'brand', når man ikke laver meget andet end at tage 'nuttede billeder' af sig selv, og én skriver slet og ret, at det måske er, fordi t-shirten ikke er pæn.

Ekspert er ikke overrasket
Insider har talt med influencer-marketing-ekspert Shirley Leigh-Wood Oakes, der er medstifter af brandagenturet WickerWood.

Hun er langt fra overrasket over, at det ikke lykkedes den 18-årige Instagram-stjerne at sælge så mange t-shirts.

- Ud fra en forsigtig gennemgang af det 'brand', som Arii siger, at hun har lanceret, og de first edition-t-shirts, som skulle være mærkets førende launch-produkt, er mærket meget dårligt og svagt udført, siger Shirley Leigh-Wood Oakes, og tilføjer, at t-shirten i sig selv heller ikke var særlig interessant.

- Der var intet specielt ved disse t-shirts. Intet personligt eller kreativt eller inspirerende eller spændende.

Se også: Danske bloggere i shitstorm over 'gratis' drinks

Hun fortæller, at det efter hendes erfaring falder til jorden 50 procent af gangene, hvor influencers vil markedsføre deres egne produkter. Men det skulle ifølge hende være muligt at gøre det med succes.

Verden på vrangen - 9. apr. 2019 - kl. 13:09 'Influencer' bryder sammen: Instagram-kontoen blev slettet

- Nogle influencers kender deres følgere og ved, hvad de gerne vil have fra influenceren. Om det så er deres stil eller deres skønhedstips, så undersøger de, hvad deres følgere går efter, og så markedsfører de ud fra det, siger eksperten til Insider.

1 af 2 Influenceren Arii har flere millioner følgere. Nu beklager hun, at hun ikke kunne sælge nok t-shirts til at sætte gang i sit brand. Modelfoto: Colourbox
2 af 2 Influenceren Arii har flere millioner følgere. Nu beklager hun, at hun ikke kunne sælge nok t-shirts til at sætte gang i sit brand. Foto: Privat
150 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere