Ingen udsigt til aftale

Siden klokken 11 har SAS og piloterne forsøgt at nå til enighed. Onsdag aften er det endnu ikke lykkedes

Afstanden mellem SAS og piloterne er fortsat betydelig, og man er ikke nær en løsning.

Det siger den norske forligsmand Mats Wilhelm Ruland ifølge VG, da han møder pressen onsdag aften.

- Vi er ikke tæt på en løsning. Der er bevægelse blandt parterne, men afstanden er stadig betydelig, siger han.

Forligsmanden er med til forhandlingerne mellem repræsentanter for SAS og piloterne, der har været i gang siden klokken 11 onsdag i Oslo.

Mats Wilhelm Ruland har som opgave at mægle i arbejdskonflikter.

Tidligere onsdag har informationschefen hos SAS i Norge, Knut Morten Johansen, sagt, at de håber at kunne flyve igen torsdag klokken 14.

- Vi har annulleret afgange dag for dag, og nu er vi hos forligsmanden, så vi håber med hjælp fra en tredjepart, at vi kan finde en løsning, siger Knut Morten Johansen til VG.

OVERBLIK: SAS-piloter slås for løn og arbejdstid

I alt 1213 flyafgange hos luftfartsselskabet SAS er blevet aflyst mandag og tirsdag på grund af en strejke blandt selskabets skandinaviske piloter.

Tirsdag har strejken varet fem dage og kostet 2802 aflyste afgange.

I alt er 279.334 passagerer ifølge SAS blevet påvirket.

Arbejdsnedlæggelsen fra 1409 piloter fra Danmark, Norge og Sverige er sket, da det ikke er lykkedes at nå til enighed med SAS om en ny overenskomst. Det er særligt løn- og arbejdstid, der skiller dem.

Det har fået piloterne i de fire fagforeninger i Skandinavien, som har samlet sig i SAS Pilot Group, til at strejke siden fredag.

De skandinaviske piloters hovedkrav under forhandlingerne er:

Bedre overblik over arbejdstid:

* I øjeblikket kender hovedparten af piloterne deres arbejdstid, to uger før månedens vagtplan træder i kraft.

* 40 procent af piloterne arbejder på en såkaldt fastgruppeordning. De arbejder i et rul, hvor de først arbejder fem dage, har fri fire dage, arbejder fem dage, har fri fire dage og så videre. De kender deres vagtplan flere måneder frem i tiden. De resterende 60 procent har en variabel vagtplan, hvor de kun ved, hvor mange fridage de har hver måned. Piloterne ønsker, at flere skal have fastgruppeordningen.

* Piloterne og SAS er også uenige om weekendarbejde. Piloterne skal have én friweekend om måneden. En weekendvagt for piloter hos SAS ligger i tidsrummet fra fredag klokken 16 og mandag klokken 07. Det betyder, at hvis en pilot har haft fri fra arbejde 16.30 om fredagen, men ikke møder på arbejde igen før mandag klokken 07, så er der tale om en weekendvagt.

* Det gælder også, hvis piloten har fri fredag, lørdag og søndag og først igen møder på arbejde klokken 06 om mandagen. Piloten har da ikke haft en friweekend, da vedkommende møder før klokken 07 mandag. Der er enkelte eksempler på, at piloter hos SAS har arbejdet syv weekender i træk - altså mellem fredag klokken 16 og mandag klokken 07.

Mere i lønposen:

* De svenske piloter har krævet en lønstigning på 13 procent. Det er ikke bekræftet, hvad de danske piloter har krævet.

* Lønkravet skyldes, at piloterne accepterede en lønnedgang i 2012, da SAS kæmpede med en dårlig økonomi. De mener, at de bør få del af overskuddet, efter at det går bedre økonomisk.

* SAS har de seneste år leveret et årligt overskud på over en milliard svenske kroner.

* SAS har tilbudt en lønstigning til de svenske piloter på 2,3 procent. Ifølge SAS udgør piloternes krav en trussel mod luftfartsselskabets konkurrenceevne.

At anciennitetsaftaler genindføres:

* Før overenskomstforhandlingerne mellem de to parter gik i gang, opsagde SAS aftaler, der blandt andet regulerede ancienniteten mellem piloterne i forskellige lande.

* Det gør ifølge piloterne deres arbejdsudsigter usikre. Aftalerne har blandt andet en betydning for muligheden for at blive kaptajn, hvilke typer af fly man kan søge om at flyve, og hvornår man får ferie.

Kilder: Det norske nyhedsbureau NTB, SAS, Dansk Pilotforening, Ekstra Bladet.

Dog gør han opmærksom på, at når strejken ophører, kan der gå et par dage, før flytrafikken kommer tilbage til normalen.

- Vi bør være opmærksomme på, at der kan opstå trafikforstyrrelser, men programmet forbliver, siger Knut Morten Johansen.

Konflikten om danske, norske og svenske SAS-piloters arbejdstid, turnusordning og løn har indtil videre ramt 326.917 passagerer.

1409 SAS-piloter har strejket siden fredag, hvilket har medført 3586 aflysninger.

Da der endnu ikke er kommet en aftale på plads, strejker piloterne også torsdag. Her har SAS aflyst 200 afgange frem til klokken 14. Det er uvist, om strejken fortsætter herefter.

Strejken vurderes ifølge Sydbank at koste omtrent 50 millioner danske kroner om dagen for SAS.

Piloterne og SAS har tavshedspligt og må derfor ikke udtale sig om indholdet i de konkrete forhandlinger.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra SAS i Danmark uden held.

Se også: SAS og piloterne nærmer sig hinanden

Se også: Strejke hos SAS giver 280 aflysninger torsdag

Se også: SAS: Kan ende med at hjemsende danske ansatte

Se også: SAS-formand til passagerer: Undskyld, men vores fremtid står på spil

29 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere