IT-professor advarer: Køb ikke F-35

Dansk professor sender i dag advarsel til de danske politikere om, at de skal holde sig fra den højteknologisk Joint Strike Figther

Den anerkendte danske it-professor Kim Normann Andersen fra CBS slår nu hårdt i bordet for at advare de danske politikere om at lade være med at bruge op mod 30 milliarder kroner på det endnu ikke færdigudviklede fly F-35 Joint Strike Fighter.

For på papiret kan flyet det hele. Men virkeligheden er knap så rosenrød for F-35 Joint Strike Fighter, der ellers er tænkt til at skulle blive verdens vildeste kampfly.

Men mange af de funktioner, som skulle gøre flyet overlegen i forhold til alle sine konkurrenter, virker ikke endnu - og risikerer aldrig at komme til det.

Sådan lyder advarslen fra Kim Normann Andersen.

- Joint Strike Fighter adskiller sig på papiret først og fremmest ved, at det er langt overlegent i luftdueller. Det overgår konkurrenterne i træfsikkerhed. Problemet er, at den funktionalitet ikke har bestået testen, siger han til Ingeniøren.

DR-formand har økonomiske interesser i valg af kampfly

De seneste seks måneder har professoren brugt på at sætte sig ind i fordele og ulemper ved de tre fly, som Danmark for tiden overvejer at købe som erstatning for F-16-flyet, som Flyvevåbnet har benyttet siden begyndelsen af 1980'erne.

Hans forskning regner han med at publicere i videnskabelige tidsskrifter, men da det kan tage tid, vælger han at advare de danske politikere allerede nu, inden de formentligt inden sommerferien lægger sig fast på, hvilket af de tre fly, Danmark skal købe.

Ifølge Kim Normann Andersen kan F-35 bedst beskrives som et kæmpe IT-projekt på vinger. Den store forskel på F-35 i forhold til sine konkurrenter, F/A-18 Super Hornet og Eurofighter Typhoon, er flyets software, der lader det kommunikere og udveksle data med andre F-35'ere på samme mission. Idéen er, at det skal give den enkelte pilot et meget bedre overblik over kamppladsen, end han ellers kan få fra bare sit eget fly.

Kan blive dansk kampfly - men nu virker radaren heller ikke

Med otte millioner kodelinjer er systemet imidlertid ualmindeligt kompliceret og producenten bag flyet, Lockheed Martin, er da også klar over, at alt ikke fungerer som det skal.

Projektets chef, den amerikanske general Christopher Bogdan, forklarede dog ifølge Ingeniøren tilbage i marts, at han stadig tror på, at flyet vil være færdigudviklet i efteråret 2017.

Arbejder for våbenindustrien: Tv-kendisser i krig om kampfly

Nyt kampfly: Her er de tre kandidater

499 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere