Jeg er vant til at blive kaldt utroværdig

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro går en gang om ugen medierne og medie-debatten efter i sømmene

Lars Løkke Rasmussen og hans hustru, Sólrun, til nytårskur hos kvotekongen John-Anker Hametner Larsen i søndags. Deres relation rejser en række spørgsmål. Foto: Ernst van Norde
Lars Løkke Rasmussen og hans hustru, Sólrun, til nytårskur hos kvotekongen John-Anker Hametner Larsen i søndags. Deres relation rejser en række spørgsmål. Foto: Ernst van Norde

Lars Løkke bekendtgjorde i søndags, at han er en kæmpe torsk. 'Jeg ved det, for det har stået i Ekstra Bladet. Alle ved, at når ting har stået i Ekstra Bladet, så er de rigtige', sagde han.

På Ekstra Bladet ved vi godt, at han mener det modsatte. I hans optik er vi fulde af løgn, og det er i hans interesse, at alle andre skal tænke det samme.

Vi tager det roligt, for vi er vant til, at magthavere ikke bryder sig om, hvad vi skriver. Især når vi skriver om noget, de ikke ønsker frem i lyset.

I disse tilfælde er det hel normal procedure, at den pågældende som et forsvar for sig selv angriber vores troværdighed.

For os er det et vilkår. Vi fortsætter ufortrødent vores arbejde med at holde øje med magthaverne.

Et andet vilkår for et medie som mit er, at andre medier tøver med at springe på vores historier. De synes at være lidt nervøse. Men efterhånden som vi ruller afsløringerne ud, følger de fleste trop.

DR holdt således igen med at citere Ekstra Bladet for afsløringen af statsministerens ophold i kvotekongens sommerhus.

Hvorfor? Spørgsmålet kom op i magasinet 'Presselogen' på TV2 News sidste søndag, hvor jeg deltog sammen med blandt andre direktør i DR Danmark Anne-Marie Dohm.

Dohm forklarede, at DR på dag et for Ekstra Bladets afsløring ikke mente, at der var dokumentation nok i Ekstra Bladets historie til at gå videre med den. Hermed mente hun dokumentation for, at der er en sammenhæng mellem Lars Løkkes ophold i kvotekongens sommerhus og den politiske håndtering af kvotesagen.

Jeg forklarede, at vores historie handler om en statsminister, som stiller sig i en position, hvor man med rette kan spørge, hvad stor-fiskeren får igen, når Lars Løkke har modtaget gaven. Et spørgsmål, som oppositionen stiller, og som får flere eksperter til at sætte spørgsmålstegn ved dømmekraften hos landets statsminister.

Det viste sig senere samme dag, at Dohm ikke var helt i sync med nyhedsredaktionen på sit eget medie. TV Avisen bragte nemlig den aften et indslag, som i det store og hele var Ekstra Bladets historie om sommerhus-gaven. Nu tilsat friske interviews og reportage fra Thyborøn, hvor Løkke var til nytårskur hos John-Anker Hametner Larsen. Det var ved samme lejlighed, at hans sarkastiske bemærkning om Ekstra Bladet faldt.

Bedre sent end aldrig. DR kom med på den dagsordensættende historie, som i denne uge bl.a. også gav afsæt for en leder i Berlingske og en politisk analyse i Kristeligt Dagblad under overskriften: ’Løkke danser på en moralsk tynd line’.

Til gengæld var der ingen tøven fra DR's side med at offentliggøre en måling af danske mediers troværdighed, som Megafon har lavet for en af licens-institutionens mange afdelinger: DR Medieforskning.

TV Avisen på DR1 indtager førstepladsen, mens Ekstra Bladet ligger på tredjesidste-pladsen.

DR har ikke tidligere lagt tillids-målinger ud i deres helhed, selv om de har foretaget dem siden midten af 00’erne.

Førstepladsen gør ikke overraskende DR's nyhedsdirektør, Sandy French, glad i en tid, hvor DR er under hårdt politisk pres og truslen om en nedskæring på 25 procent.

På Ekstra Bladet bruger vi ikke tid på at lave den slags undersøgelser. Vi har travlt med at lave journalistik.

123 kommentarer
Vis kommentarer