Annonce:
Annonce:

Kæmpe kaos fortsætter: Stor mystik om rejseselskab

Flere danskeres ferie er lige nu præget af kaos og frustration efter kryptiske meldinger fra rejseselskabet Detur

Annonce:
Følg Samfund

Ved du noget?

Indsend billede el. video

Maks. 5MB

Betal. Betal ikke. Kan gæster rejse hjem? Og kan spændte feriegæster komme afsted?

Forvirringen for danske kunder, der rejser med Detur, er enorm.

Kræver betaling
Kaosset startede, da flere hoteller i Tyrkiet pludselig fik en fax, der meddelte, at Detur var blevet solgt. Samtidig var beskeden, at gæsterne skulle betale direkte til hotellet, hvis de fortsat ville have adgang til deres værelser.

Det på trods af, at gæsterne allerede havde betalt for hotellet ved bookingen af rejsen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Det er denne fax, som blev sendt ud til flere hoteller i Tyrkiet. Privatfoto
Det er denne fax, som blev sendt ud til flere hoteller i Tyrkiet. Privatfoto


I et skriftligt svar til Ekstra Bladet siger Detur, at faxen er falsk og ikke afsendt af Detur. Selskabet oplyser, at hotelværelserne allerede er blevet forudbetalt af Detur. Derfor skal gæsterne ikke betale, lyder meldingen.

Annonce:

Alle rejser aflyses resten af året
Dog fremgår det i mailen, at Detur 'starter forfra' med en kapitalrekonstruktion. Derfor sættes selskabet midlertidigt på pause.

Rejserne for resten af året vil derfor aflyses, lyder det. På Deturs hjemmeside er det nu heller ikke længere muligt at booke en rejse overhovedet.

Væk fra sociale medier
Derudover har selskabet deaktiveret dets Facebook-side og alle dets Instagram-konti. Også Deturs Trustpilot svømmer over med vrede kunder.

Både Udenrigsministeriet og Rejsegarantifonden opfordrer kunder til at kontakte den svenske rejsegarantiordning Kammarkollegiet i tilfælde af, at Detur erklærer sig konkurs.

Ekstra Bladet har forsøgt at få en uddybende kommentar fra Detur for at høre, hvad der er op og ned i kaosset. De er endnu ikke vendt tilbage.

Frustrerede gæster
Onsdag stod Steen Albæk Jønsson og John Nordqvist Samuelsen frem i Ekstra Bladet og fortalte, hvordan det store rejsekaos har påvirket deres ferie i Tyrkiet, efter de pludselig fik besked på endnu engang at betale for deres hotelværelse.

Annonce:

- Vi har ikke fået noget på mail eller noget, og vi har jo betalt for vores tur for lang tid siden. Vi ved ikke, om vi må sove her i nat, eller hvad der ske.

- Vi har ikke hørt en skid fra Detur. Og vi kan ikke få fat i vores forsikringsselskab, sagde Steen Albæk Jønsson.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Steen Albæk Jønsson er i Alanya med en gruppe venner. Privatfoto
Steen Albæk Jønsson er i Alanya med en gruppe venner. Privatfoto

Frustrationen blev delt af 47-årige John Nordqvist Samuelsen:

- Situationen er virkelig frustrerende, for vi kan slet ikke komme i kontakt med selskabet, og vi får ingen informationer, sagde han.

Artiklen fortsætter under billedet ...

John Nordqvist Samuelsen er på ferie med sin hustru og to børn. Privatfoto
John Nordqvist Samuelsen er på ferie med sin hustru og to børn. Privatfoto

De fortalte begge, at der er mange, mange gæster fra både Danmark og andre skandinaviske lande i samme situation.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Danmark skal ikke lade sig intimidere
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: