Hos 20.000 norske kunder røg tv-signalet også, da Yousee gik i sort kort efter klokken 16.30 den 31. december. Her var det norske NextGenTel, som får tv-signal leveret af TDC Group, som måtte fortælle kunderne, at der var en fejl hos leverandøren.
- Fejlen var på distributionen af tv-signalet, og derfor ramte det også Norge, hvor NextGenTel er kunder hos os, siger kommunikationsmedarbejder hos TDC Group Nis Peder Kolby.
Udsat for angreb
Nordmændene er altså derfor også blevet påvirket af den ’bevidst skadelige handling’, som, Yousee i øjeblikket mener, er skyld i nedbruddet.
- Ja, for det er den samme handling, som har påvirket én gang for distributionen af tv-signalet, og det er hele signalet, siger kommunikationsmedarbejderen.
Han fortæller, at oplysningen var at finde på Yousees driftsinfo umiddelbart efter nedbruddet.
- TDC Group har naturligvis kommunikeret nedbruddet til NextGenTel, som er kunde hos os, og de bliver orienteret om driften løbende. Derudover har man kunnet følge nedbruddet på driftsinformationen fra TDC Group. Denne driftsinfo kan følges af kunderne via hjemmesiderne hos Yousee i Danmark og hos NextGenTel i Norge.
Men TDC Group har valgt ikke at gøre det til en del af deres udtalelser, da de har fokuseret på at kommunikere til danskerne, lyder forklaringen.
- Der har ikke været noget fordækt i det, det har hele tiden ligget under driftsinfo, men vi har selvfølgelig her i Danmark gået efter at informere vores danske kunder, siger Nis Peder Kolby.
Stadig sigtet
I fredags skulle en 51-årig mand have været fremstillet i grundlovsforhør, men Københavns Politi valgte at løslade ham, før han blev fremstillet. Københavns Politi vurderede, at der ikke var grundlag for at kræve ham varetægtsfængslet.
- Vi mistænker stadig manden, og sigtelsen er opretholdt. Men vi efterforsker naturligvis bredt, siger vicepolitiinspektør Jens Møller Jensen, som kalder sagen lang og teknisk besværlig. Den 51-årige nægter sig skyldig.