Annoncørbetalt - LOOP Fitness

Kan du kende dig selv? Verdens 10 lammeste undskyldninger

Det er svært at komme i gang med at træne: For hårdt, for dyrt, for tidskrævende – og alt for kedeligt. Listen over dårlige undskyldninger er uendelig. Se de lammeste her.

Glem de dårlige undskyldninger.

For hvis du går og venter på, at motivationen en dag pludseligt bare dukker op, så kan du vente længe.

I stedet skal du trykke på det, den erfarne coach og sportsterapeut Frank Knudsen kalder ’actionknappen’, og mærk, hvordan motivationen stiger, i takt med du tager action.

Her kigger vi nærmere på nogle af de mest almindelige grunde til at skippe træningen. Måske de virker bekendte?

I morgen gør jeg det!
Mañana, mañana. I morgen er vel ligeså fin som i dag. Eller hvad?

- Nej! For i morgen siger du det samme. Hver gang vi venter på noget, dør vi lidt indeni, og nogle mennesker bruger et helt liv på at vente – og faktisk så kan vi komme for sent til vores drømme. Kontrasten til at ’vente’ er at ’skabe’, så se at få trykket på action-knappen. Husk på, at der er ingen skam i at få hjælp til at komme godt i gang. Tværtimod. Der er jo en grund til, at du lider af ’udsættersyndomet’. Måske det er frygten for at fejle, for ikke at kunne slå til, for ikke at kunne leve op til egne eller andres forventninger, siger Frank Knudsen

Det er for hårdt
Ej, come on! Det er kun hårdt, mens det står på, og som bekendt skal du yde, før du kan nyde synet og følelsen af en sund, stærk krop. Har du en plan for, hvad du skal, er træningen ovre på nul komma fem, og glem nu ikke, at første gang altid er den hårdeste.

Mit liv er for hektisk til at skabe en træningsrutine
Bevares, der skal jo være tid til Netflix! Frank Knudsen mener nu alligevel, det er et spørgsmål om prioriteringer.

Manglende tid er nok den mest brugte undskyldning for ikke at træne. Men hvor mange timer i døgnet bruger du egentlig på at se fjernsyn? Foto: StockSnap / Pixabay
Manglende tid er nok den mest brugte undskyldning for ikke at træne. Men hvor mange timer i døgnet bruger du egentlig på at se fjernsyn? Foto: StockSnap / Pixabay

- Tillad mig at være lidt flabet. Som alle andre mennesker har også du 24 timer i døgnet. Det handler bare om, hvad du propper ind i de 24 timer. Spørg dig selv, hvor meget du egentlig VIL træne på en skala fra 1-10? Ligger du lavt på skalaen, er det måske fordi, du ikke vil det nok, men mere føler det som ’jeg burde nok også få trænet’. Men ’burde’ fører aldrig til handling. Hvis du seriøst mener, at du ikke har tid nok, så observer blot, hvor mange timer du bruger foran tv/sociale medier/computeren. Måske nogle af disse timer kunne bruges på træning?

Jamen, jeg har da ikke lige to timer til overs på en almindelig tirsdag
Måske ikke, men det kan faktisk også klares på under en halv time, hvis bare du gør det rigtigt. Afsted med dig!

Jeg er for træt til at træne
En tilsyneladende glimrende undskyldning, der også fungerer fint, hvis ikke du har lyst til at tage på arbejde eller besøge svigerfamilien. Vores coach er dog ikke helt enig.
Er du træt og ugidelig, skal du netop ud at træne. Her får din krop nemlig det ultimative energiboost. Foto: Wokandapix / Pixabay
Er du træt og ugidelig, skal du netop ud at træne. Her får din krop nemlig det ultimative energiboost. Foto: Wokandapix / Pixabay

- Vi bilder os selv ind, at vi skal være friske og fulde af energi, før vi kan træne. Hvis det var sandheden, ville fitnesscentrene jo være halvtomme med den fart, vi alle har på i dag. Spørg dig selv: Kan jeg træne, selv om jeg er træt? Prøv det, og mærk så dit energiniveau efter træningen. Fik du mere energi? Hvis ja, så husk på det, næste gang du føler dig for træt, siger Frank Knudsen

Efter to uger uden resultater er det ikke værd at fortsætte

Rolig nu, så hurtigt går det ikke.

- Så lav en realistisk forventningsafstemning, gerne med en fagperson som en personlig træner. Hvornår vil du se resultater? Hold fast i ordet ’realistisk’ – ellers bliver det bare en skuffelse. Jeg tænker, at landsholdspillerne i fodbold også var igennem en del serie- og divisionskampe, før karrieren tog fart, siger Frank Knudsen.

Når vejret bliver godt, så går jeg i gang
Ok, så en gang til juli, når solen falder heldigt og du ikke lige skal noget?
Træner du kun, når solen skinner? Så kommer du nok aldrig i form i det danske klima. Foto: StockSnap / Pixabay
Træner du kun, når solen skinner? Så kommer du nok aldrig i form i det danske klima. Foto: StockSnap / Pixabay

- Vær lige helt skarp på, hvad ’godt vejr’ er for dig og din træning. Ellers kommer den undskyldning igen og igen. Uanset vejret. Og prøv nu at stille dig selv de rigtige spørgsmål: Er motionscentret åbent? Kan jeg løbe, selv om det regner? Ja, det er faktisk muligt, forklarer coachen.

Jeg når alligevel ikke at blive strandklar, så jeg dropper det
Den danske sommer bliver nok heller ikke strandklar, men derfor kan du jo godt træne. Hvis ikke for din sundheds skyld, så tænk bare på, hvor rank en holdning du får og hvor rart det bliver at kunne knappe dine jeans igen.

Min form er elendig. Jeg kan slet ikke træne
Den er svær at argumentere imod. Coach Frank Knudsen giver det alligevel et forsøg:

- Er det ikke derfor, du træner? Jeg kunne heller ikke køre bil, da jeg startede med at tage kørekort, men jeg blev da bedre undervejs. Vær opmærksom på, hvilken slags træning, der tænder dig. Er det holdtræning? Individuel træning? Ture i naturen? Eller noget helt andet? Du skal have hjertet og lysten med dig for at få den bedst mulige start på et nyt og sundere liv, så drop træning, der ikke giver mening for dig – uanset hvad andre siger. Det er din krop – og din træning, siger han.

Træning gør mig sulten
Det er muligt. Men de 500 kalorier, du lige har forbrændt, giver dig også ret til sovs på kartoflerne eller is til dessert. Er du typen, der er vild med at spise og som måske også fristes til kage på jobbet, så er træningen faktisk lige netop det, der giver dig grønt lys.

Artiklen er sponseret af LOOP Fitness, der sætter fokus på, at det kun behøver at tage 24 minutter at træne hele kroppen effektivt.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere