På Spillecafé Vinderhjørnet på Vesterbro i København er alt ikke som det plejer at være.
Mens der normalt er god plads til, at kunderne kan sidde og spille på spillemaskinerne i ro og mag, er de nu omringet af store opstablede pakker, der skaber kaos i det lille spillested.
De mange pakker stammer fra den voldsomme nethandel til Black Friday, og de ender i kiosker rundt omkring i landet, som ikke har plads til flere.
Lader pakkerne vente
Pakkeshopperne er helt fyldte, og en af grundende er, at kunderne venter med at hente deres pakker.
Hvis de eksempelvis har bestilt flere pakker på en gang, så venter de, til alle pakkerne er leveret.
- Det presser os meget. Det er kun den ene uge her, vi kan holde til det, siger indehaveren af Vinderhjørnet, Ole Dahl.
- I den sidste måned har vi forberedt os på det. Vi har haft en stor plakat hængende, hvor der stod, "hjælp os, dig selv og din nabo - hent din pakke hurtigt". Den hang foran pakkerne, så alle dem, der har hentet pakker den sidste måned, de har læst det, når de hentede pakker, siger Ole Dahl.
Hos City Kiosken i Larsbjørnsstræde i København er butikken også ved at være fyldt til randen med pakker, fordi kunderne venter med at hente dem.
- Det er noget af det, der gør, at det bugner.
- De kunder, som ved, at de først skal bruge pakken i næste uge, de venter til sidste dag, siger indehaver af City Kiosken, Fiaz Ahmad.
1.200 pakker om dagen
Pakkerne skal der naturligvis en masse hårdtarbejdende chauffører til at bringe ud.
Det er folk som Mohammed Albarko, der kørte næsten 1.200 pakker ud torsdag.
- Black Friday sidste år var ikke som i år. I år er der rigtig meget, og vi har rigtig travlt, siger han.
Vil gerne spare penge
Ditte Ravn er en af de mange danskere, som har handlet på nettet til Black Friday. Det har hun gjort, fordi hun gerne vil spare penge på julegaverne.
- Det er selvfølgelig ret overdrevet, men jeg kan totalt godt forstå det.
- Når det er nogle ting, som man alligevel skulle købe i forvejen, så synes jeg, at det er smart, at man kan få det lidt billigere, siger hun.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Den travleste tid på året
Direktør hos GLS, Karsten Klitmøller, fortæller, at de har fragtet 33 procent flere pakker i år, end de gjorde samme tid sidste år.
- Det er helt klart årets travleste tid lige nu. Vi oplever stor volumen fra Black Friday og helt frem til jul. Men ugen efter Black Friday og den sidste uge op til jul er de to uger med flest pakker i vores system, siger han til Ekstra Bladet.
De har lavet en løsning, hvor nogle pakker bliver fragtet til en anden pakkeshop i nærheden af den, som kunden egentlig har valgt.
- Det er en løsning, de fleste er glade for. Men desværre skuffer vi også nogle modtagere med denne model.
GLS har pakkerne liggende klar til afhentning 10 hverdage i kioskerne. Dog håber direktøren, at kunden vil hente sin pakke samme dag, de modtager adviseringen fra GLS.