Kaos på græske øer: Danskere ramt af aflyste Primera-fly

Ekstra Bladet bestormes med henvendelser fra danskere, som lige nu oplever aflyste Primera-fly fra lufthavne på græske øer

Hvad skal man gøre, hvis flyrejsen går galt, og man står med håret i postkassen? Forbrugerrådet Tænk forklarer dig her dine rettigheder

Familien Rand er blandt de berørte af aflysningerne på de græske øer. Fra venstre er det Cecilia Rand, søsteren Maja Rand, og Majas sovende datter Rebekka, 6. Privatfoto
Familien Rand er blandt de berørte af aflysningerne på de græske øer. Fra venstre er det Cecilia Rand, søsteren Maja Rand, og Majas sovende datter Rebekka, 6. Privatfoto
 

Der hersker kaos i lufthavne på græske øer, efter at selskabet Primera Air har annonceret sin konkurs fra tirsdag.

Hundredvis af danskere sidder mandag aften ved gaten og oplever, at Primera-personalet forlader lufthavnen, og at afgange til Danmark bliver aflyst.

Blandt andet på Kreta og Zakynthos.

- Vi sidder i lufthavnen og hører ingenting. Personalet er forsvundet fra gaten. Der var ellers udkald til gaten klokken 20.30 (19.30 dansk tid). Men ude ved gaten kan vi så konstatere, at personalet lige pludselig forlader stedet, siger Jens Mattson, som har været på ferie med sin kone, sin datter og sin svigermor i en uge.

- Vi skal jo hjem og passe vores arbejde. Men det lader ikke til, at der sker noget som helst.

Der bliver formentlig ingen erstatning til de danskere, som har gået og ventet på at få kompensation for forsinkelser og aflysninger med flyselskabet Primera Air. Foto: Ritzau Scanpix Samfund - 1. okt. 2018 - kl. 20:15 Flyselskab konkurs: Lang næse til tusindvis af danskere som venter på erstatning

Jens Mattson fortæller, at der er omkring 200 danskere, som sidder og venter på at komme ud i den bus ved gaten, som skal køre dem til det fly, der skal flyve dem hjem til Danmark.

- Guiden som fulgte os til lufthavnen aner heller ikke, hvad der sker. Vi har været i kontakt med hende, og hun fortæller, at hun ikke må komme ind til os, fortsætter Jens Mattson.

Familien er på charterrejse med selskabet Sunweb.

På Zakynthos sidder familien Rand på fem voksne og tre børn.

- Vi venter ved gaten på at boarde flyet. Det begynder at tikke ind med sms'er hjemme fra Danmark om Primera Airs konkurs. Vi var lettet, da vi efter planen skulle lande 23.45 i Billund, men 10 minutter inden boarding er der meldt 'cancelled' på skærmen, skriver familien i en mail til Ekstra Bladet.

- Situationen er pt. sovende børn, ingen fly og ingen information. Men vi holder humøret højt og tror på det bedste, ligesom vi har gjort med vejrudsigten hernede.

Familien Rand rejser med Bravo Tours. Klokken 21 dansk tid er guider begyndt at råbe navne op på de rejsende, som senere vil blive kørt til hoteller for at overnatte.

- Vi skulle alle have været på arbejde i morgen, og børnene skulle i skole og i børnehave. Sådan bliver det altså ikke alligevel, siger Cecilia Rand til Ekstra Bladet.

Se også: Flyselskab: Vi går konkurs til midnat

Ekstra Bladet har været i dialog med rejseselskabet Sunwebs presseansvarlige, Deniz Jensen.

Han fortæller, at han blev gjort opmærksom på situationen for en halv time siden.

Sunweb deler fly med blandt andet selskabet Bravo Tours. Kreta er en af destinationerne, hvor Bravo Tours og Sunweb har fælles afgange med flyselskabet Primera Air.

- Vi ligger vandret. Vores trafikafdeling arbejder på at finde en løsning. Vi er ved at finde fly, men her om aftenen er det svært, siger Deniz Jensen.

- Der er gået 30 minutter. Vi troede, Primera Air ville flyve indtil midnat. Men kan altså forstå, at det sker så ikke alligevel. Så snart vi får orienteret vores guider, så vil folk formentlig blive hevet ud af lufthavnen, og der vil blive sørget for indkvartering, siger Deniz Jensen.

Deniz Jensen fortæller, at Kreta-gæsterne formentlig vil komme hjem med en afgang tirsdag.

- Det er 99 procent sikkert.

Hos Bravo Tours, der er i familie med Primera Air og benytter selskabet, er der fundet fly til de 550 passagerer, der skulle have været afsted med Primera Air tirsdag.

- Vi er i gang med at løse det for resten af ugen og måneden, så vores gæster kommer til at mærke så lidt som muligt til det her, siger Peder Hornshøj, som er administrerende direktør i Bravo Tours.

Også selskabet Apollo Rejser benytter sig af Primera Air.

Primera Air opfordrer på sin hjemmeside passagerer til at kontakte rejsearrangører direkte for yderligere information, da det ikke længere er muligt at kontakte selskabet på mail eller telefon.

FAKTA: Sådan er du stillet når flyselskabet går konkurs

Fra tirsdag er det slut med at flyve med det islandske flyselskab Primera Air, der går konkurs.

Flyselskabet aflyser fra tirsdag alle flyafgange - heriblandt flere fra Danmark. Eksempelvis skulle selskabet tirsdag morgen have fløjet fra København til græske Rhodos og spanske Almeria.

Hvis du er en af de uheldige, der har en flybillet med selskabet, afhænger erstatningen blandt andet af, om konkursen sker, mens du er på rejse.

Her kan du læse mere om, hvordan du er stillet.

Hvis konkursen sker, mens du er afsted:

* Har du købt din flybillet direkte hos flyselskabet, er du dækket, hvis flyselskabet får konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn. Rejsegarantifonden dækker udgifterne til en ny billet på nær en selvrisiko på 1000 kroner.

* Har du købt en pakkerejse dækker Rejsegarantifonden ved konkurs. En pakkerejse skal bestå af mindst to af følgende: Transport, indkvartering eller eksempelvis billeje eller en koncertbillet. Selskabet skal være registreret hos Rejsegarantifonden.

* Hvis billetten er købt som del af en sammensat rejse, dækker Rejsegarantifonden i nogle tilfælde. Sammensatte rejser består af mindst to forskellige ydelser, som er købt i forlængelse af hinanden, men betalt hver for sig. Det kan eksempelvis være, at flybilletten er købt hos et selskab, som formidler dig videre til en hoteludbyder. Rejsegarantifonden dækker i dette tilfælde kun for den ydelse, som rejseudbyderen er ansvarlig for og har modtaget betaling for.

Hvis konkursen sker, inden du rejser:

* Hvis du har købt flybilletten direkte hos selskabet, skal du altid betale en selvrisiko på 1000 kroner, og Rejsegarantifondens formue er afgørende for, hvor meget du kan få i erstatning. Flybilletten skal være til flyvning mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn.

* Har du købt en pakkerejse, er du dækket af Rejsegarantifonden. Hvis ikke du kan få en tilsvarende rejse, erstatter Rejsegarantifonden beløbet for rejsen.

* Hvis du har en sammensat rejse, kan du kun få dækket det løb, som du har betalt for den første ydelse i din rejse.

Betalingskort:

* Hvis billetten er betalt med eksempelvis mastercard eller maestro, kan banken søge erstatning på dine vegne, hvis flyselskabet går konkurs.

* Banken kan ikke hjælpe, hvis du har betalt med et almindeligt dankort. Men hvis du har betalt med visa-delen af dit visadankort, kan du forsøge at få banken til at søge erstatning.

Forsikring:

* En sidste mulighed er at tjekke din rejseforsikring. Det kan være, at den dækker, når flyselskaber går konkurs.

Kilder: Forbrugerrådet Tænk.

119 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere