Klam alarm: Få luft i maven i lufthavnen

Der er fortsat risiko for luft i maven i lufthavnen, hvor restauratører blæser højt og flot på hygiejnereglerne

Der er risiko for luft i maven i lufthavnen. 
Arkivfoto: Thomas Borberg
Der er risiko for luft i maven i lufthavnen. Arkivfoto: Thomas Borberg

For ni dage siden kunne Ekstra Bladet fortælle, at uheldige danskere risikerer tyndskid i Terminal 2 i Københavns Lufthavn, allerede inden de er fløjet på charterferie.

For Fødevarekontrollen har gang på gang givet lufthavnens restauratører og madbutikker kritik for risikable overtrædelser af fødevarereglerne.

Mange læsere stolede formentlig på lufthavnens senior-presserådgiver, da han i artiklen lovede, at nu var der kommet styr på forholdene. Også i de meget hippe gourmet-restauranter Gorm's Pizza og Aamann's Smørrebrød, som havde fået bidende sure smileys og bøder på 15.000 kr. for nogle ulækre forhold i et alt for lille fælles opvaskerum.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Se også: Klam alarm i lufthavn: Få tyndskid i Terminal 2

Men Ekstra Bladet kan så i dag fortælle at Fødevarekontrollen dagen efter, presserådgiveren fremsatte sit fine løfte, dukkede uanmeldt op i lufthavnen og gav Gorm's og Aamann's nye bøder på nu 10.000 kr. for samme ulækre forhold i opvaske-rummet, hvor mad-emballager stadig stod og var våde, klamme bakteriebomber.

Gorm's og Aamann's fortsatte altså ufortrødent griseriet, men ikke nok med det. Gorms’ sørgede også behændigt for at skjule den kritiske kontrolrapport for de tusindvis af kunder, der stik mod reglerne blev præsenteret for en løgnagtigt jublende glad smiley i stedet for den sande: en bidende sur.

***

Den tavse storrestauratør

Tina Grønbech har faktisk givet et interview til Ekstra Bladet i forbindelse med åbningen af en Dunkin' Donut-filial.
Tina Grønbech har faktisk givet et interview til Ekstra Bladet i forbindelse med åbningen af en Dunkin' Donut-filial.

Den øverst ansvarlige for broderparten af de restaurationer og butikker, der har fået fødevarekontrol-kritik i lufthavnen, er den pressesky stor-restauratør Tina Grønbech.

Hun er øverste direktør i den danske division af den globale restaurations-gigant SSP, som driver spisesteder i verdens største trafikknudepunkter, især i lufthavne og på banegårde, også i stor stil i Danmark.

Driften sker som såkaldt franchise, hvor SSP betaler de i befolkningen populære restaurant-kæder store beløb for at drive restauranterne i kædernes navne.

Tidligere har Tina Grønbech meddelt, hun af ikke taler med Ekstra Bladet.

Senere har hun talt, men knaldet røret på, når hun er blevet anmodet om at besvare spørgsmål om hendes vilje og evne til at overholde fødevare-regler af hensyn til forbrugersikkerheden.

I går meddelte hendes sekretær, at hun var bortrejst på ferie, mens andre af hendes kollegaer oplyste, at hun befandt sig i virksomheden.

Så Ekstra Bladet ringede til SSP’s hovedkontor i Storbritannien. Herfra oplyste man, at man var orienteret om svigt i København, men trods gentagne løfter om det modsatte, kom der ikke svar på en række spørgsmål, eksempelvis:

Hvordan kan forbrugerne stole på SSP-restauranter, når disse grelle svigt kan finde sted?

Hvorfor prioriterer I jeres egen økonomi over forbrugernes sikkerhed?

Pizza-Gorm: - Jeg er heldigvis fritaget

Umiddelbar kunne man tro, at man skulle ringe til pizzakongen Gorm Wisweh for at få svar på, om der nogensinde kommer styr på madsikkerheden i pizzeriaet i lufthavnen. Han er nemlig stifter og medejer af kæden.

Men han siger:

- Det er ikke mig, de står for driften herude. Det eneste jeg ved er det, jeg har læst i Ekstra Bladet. That's what I know.

Det lyder utroværdigt, at du ikke interesserer dig mere for hygiejne-svigt i din egen pizzakæde. Hvorfor gør du ikke det?

- Jeg er heldigvis fritaget fra den slags. Det hører under vores direktør Anders Kjørup. Jeg kan ikke være alle steder. Jeg er de seneste år gået fra til at udvikle menuer og finde på nye madkoncepter. Det, jeg står for, er at tjekke kvaliteten bag om kulissen.

- Interessant. Hvis dit ansvar er at tjekke kvaliteten bag kulissen, hvorfor  havde du så ikke styr kvaliteten i lufthavnen? Om ikke før, så  da du forleden læste i Ekstra Bladet, at den var gal.

- Fordi det er Anders Kjørup kompetent til.

-  Er han nu også det? Siden du læste om forholdene i Ekstra Bladet, er det gået galt igen derude i lufthavnen. Du har fået endnu en sur smiley plus bøde.

- Nå, det vidste jeg ikke. Snak med Anders. Jeg er på ferie. Det Anders også, men du kan træffe ham.

Ekstra Bladet telefonerer Anders Kjørup.

- Anders, hvad foregår der i  Københavns Lufthavn?

- Ja. Vi har fået et par sure smileyer og det ser vi meget, meget alvorligt på. Vi var derude i mandags for at holde møde. Der bliver gjort noget for at få styr på tingene. SSP, der driver den (pizzeriaet, red) for os derude, tager det meget seriøst.

- Sikker?  SSP tog det beviseligt jo ikke så seriøst, at SSP gad rette op på forholdene efter første bøde?

- Vi har påtalt, at det ikke har været i orden, men også set deres (SSP's, red) handlingsplan, der skal bringe alt i orden. Vi stoler på, det kommer til at ske.

Lufthavns-boss: - Meget utilfredsstillende

- Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, I lovede den 19. juni, at nu var der styr på tingene. Den 20. juni var den gal igen. En kommentar?

- Det er også meget utilfredsstillende for os, at de to restauranter igen har fået de sure smileyer for ikke at bringe forholdene i orden. Vi har indskærpet over for vores samarbejdspartner (SSP, red.) at de forhold straks skal bringes i orden. I vore lejekontrakter stiller meget høje krav til at fødevaresikkerheden skal være i top. Det er ekstremt vigtigt for os.

1 af 2 
2 af 2 Der er risiko for luft i maven i lufthavnen. Arkivfoto: Thomas Borberg
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste
Mest læste
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen