Kontroversielt 'kød' i mediestorm

Tirsdag blev det plantebaserede køderstatningsprodukt Naturli' Hakket lagt i køddiskene i Dansk Supermarkeds butikker. Nu melder producenten bag udsolgt og føler sig ramt af mediestorm

Tirsdag ramte det meget omtalte og omdiskuterede plantefars Naturli' Hakket kølediskene i Bilka, Netto og Føtex.

Dansk Supermarked har placeret det nye plantekød side om side med flæskefarsen og det hakkede oksekød i kølemontrerne.

Planteproduktet ligner til forveksling hakkekød og markedsføres som et 100% vegansk, plantebaseret erstatningsprodukt til netop kødfarsen.

Det fik allerede før Naturli' Hakket blev sendt i handlen brancheorganisationen FødevareDanmark til at angribe vegetarproduktet. Direktør Thorsten Buhl advarede i Ekstra Bladet om risiko for falsk markedsføring og vildledning af forbrugerne.

Taget på sengen
Advarslerne ser dog ud til at være faldet for døve ører.

I hvert fald har interessen for det veganske, kødlignende produkt været enorm og direktør i Naturli' Foods, Henrik Lund, melder om et forrygende salg.

- Der er stort set totalt udsolgt. Der er tomme diske allerede efter en dag. Vi kan ikke følge med efterspørgslen. Vi er meget overraskede over den store interesse. Vi har lavet en nødplan nu, så vi kan få flere produkter ud til kunderne. Det er bare fedt, lyder det fra direktøren fra Aarhus.

Det består Naturli' Hakket af

INGREDIENSLISTE

Rehydreret sojaprotein/-isolat (58 %), vand, kokosolie, sojamel, hvedegluten, mandel, Karl Johan svampe, tomat, fermenteret dekstrose, tapiocastivelse, salt, maltekstrakt (BYG), farve (rødbede), naturlig aroma, maltodekstrin, stabilisator (methylcellulose).

NÆRINGSINDHOLD (pr. 100g)

Energi 814 kJ/202 kcal
Fedt 10 g
- heraf mættede fedtsyrer8,0 g
Kulhydrat 6,2 g
-heraf sukkerarter1,5 g
Protein 18 g
Salt 1,2 g

Kilde: Naturli' Foods


Overrasket over mediestorm
Den massive interesse er ikke kun i kølediskene. Også på danskernes foretrukne debatforum, Facebook, er interessen stor.

Alene på de to opslag, som henholdsvis Føtex og Netto har delt på sine sider, har mere end 1000 danskere kommenteret på nyheden og mange flere har liket opslagene.

Sådan tager pakken sig ud i køledisken. PR-Foto: Naturli' Foods
Sådan tager pakken sig ud i køledisken. PR-Foto: Naturli' Foods

Både fans og kritikere har meldt sig under Facebook-fanerne.

- Det har været overvældende. Vi er blevet fuldstændig taget på sengen. Vi er slet ikke vant til sådan en mediestorm, siger direktør Henrik Lund til Ekstra Bladet.

- Nogle mener, det decideret burde være forbudt, Det er virkeligt noget, der kan sætte sindene i kog. Også er der heldigvis også dem, der gerne vil lege med den nye mulighed, vores produkt giver dem. Jeg synes, det er positivt, at der skabes en debat både for og imod. Er det ok at kalde et plantebaseret produkt kød? Det er fint at diskutere, tilføjer Henrik Lund.

Ifølge Naturli' Foods er den næste sending allerede i produktionen, og virksomheden forventer at sende en ny sending af sted til butikkerne torsdag.

435 kommentarer
Vis kommentarer