Kopierer verdensberømt dansk reklame: 'Gravide Natalie' var fup

Australsk reklamefirma går VisitDenmark i bedene med falsk graviditet i viral reklame

Tirsdag beskrev Ekstra Bladet historien om franske Natalie, som var blevet gravid under en rejse til Australien, og nu efterlyste sit barns far.

Videoen har de sidste dage gået verden rundt, men nu viser det sig, at det hele var et velorganiseret reklame-stunt. Det skriver Daily Mail Australia.

Kvinden i videoen hedder nemlig ikke Natalie og kommer ikke fra Frankrig. Hendes navn er derimod Alizee Michel, og hun bor i byen Mooloolaba i den australske delstat Queensland.

Da efterlysningen gik verden rundt, varede det ikke længe, før Alizee Michels venner og bekendte afslørede hendes sande identitet, og natten til onsdag blev det i en ny video bekræftet, at historien ikke er andet end et udspekuleret pr-nummer, der skulle generere omtale af Mooloolaba og reklamebureauet Sunny Coast Social Media.

I den nye video begynder 'Natalie' med at sige 'jeg fandt ham', før hun overlader skærmen til Andy Sellar, indehaver af Sunny Coast Social Media, som kan afsløre, at videoen er slet skjult reklame.

- Jeg ved godt at mange af jer vil blive vrede over det her, fortsætter Andy Sellar.

- Men den unge dame var bare en frivillig i alt det her. Jeg tog mig af alt; Facebook, YouTube og at svare på spørgsmål. Det havde hun intet med at gøre, hun var bogstavelig talt kun skuespiller, lyder det fra reklamemanden.

Til formålet var der også blevet oprettet falske Twitter- og Facebook-profiler til fiktive Natalie Amyot, og i kølvandet på efterlysningen brugte 'Natalie' dem flittigt til at tale sin sag og undskylde over for de folk, som det ikke faldt i god jord hos .

For hvis der er noget folk er blevet, som følge af efterlysningen og den efterfølgende afsløring, så er det netop stiktossede.

På YouTube-profilen 'Natalie Amyot' er folk rasende over at blive ført bag lyset, som kommentaren nedenfor er et tydeligt eksempel på:

Foto: Youtube screendump
Foto: Youtube screendump

Gammel vin på nye flasker
'Natalies' efterlysning er dog hverken specielt original eller nytænkende.

I 2009 blev en 27-årig dansk kvinde med ét landskendt, da hun søgte efter faderen til sit barn.

Den 27-årige 'Karen' påstod dengang, at hun havde mødt faderen til sit barn halvandet år tidligere i Nyhavn. Videoen skabte stor røre både herhjemme og i udlandet. Efterfølgende viste det sig dog, at hele historien var en turistkampagne lavet af VisitDenmark.


Sådan efterlyste 'Karen' sit barns far i 2009.

Karen - eller Ditte Arnth - er overrasket over den megen opmærksomhed, der efterfølgende har været omkring hendes person. (Privatfoto) Samfund - 19. sep. 2009 - kl. 11:11 YouTube-Karen fik 50.000 kr. for fupvideo

'Karen' og 'August' er hovedpersonerne i VisitDenmarks reklamevideo, der har høstet opmærksomhed verden over. (Foto: VisitDenmark) Samfund - 14. sep. 2009 - kl. 11:03 Ekspert: VisitDenmark skyder forbi målet

28 kommentarer
Vis kommentarer