Kritik: Kendt blogger lavede skjult reklame for Arla

Arla får kritik af Forbrugerombudsmanden efter at have benyttet sig af skjult reklame hos kendt blogger

Bloggeren Fie Laursen. (Foto: Fie Laursen)
Bloggeren Fie Laursen. (Foto: Fie Laursen)
Følg Samfund

Det var skjult reklame, da Arla tilbage i maj 2013 fik den kendte unge blogger Fie Laursen til at omtale et af deres produkter på sin blog.

Det har Forbrugerombudsmanden netop konkluderet.

Arla havde skrevet til Fie Laursen, som for nogle år siden især blev kendt for at stå frem som mobbeoffer. Her havde de spurgt hende i 'rosende vendinger', om hun havde lyst til at smage det nye produkt Bubble Latte. 

'Hvis du takker ja, skal du se det som en gave fra Arla. Du er velkommen til at tage billeder af produkterne og lægge dem på din Instagram-konto eller blog, men det er intet krav!' stod der blandt andet i mailen ifølge Forbrugerombudsmanden.

Bitchfight i cyberland: Fie Laursen sviner Amalie

Fie Laursen, der i 2013 var den syvende meste googlede dansker, ville gerne blogge om produktet. Da hun efterfølgende modtog produktet skrev hun på sin blog, at der var 'kommet en pakke fra Arla', og at Arla virkelig havde gjort 'noget ud af denne gave,'. Det fremgik dog ikke klart, at der var tale om reklame.

'Ikke helt fin i kanten'
- Arla sendte mig en kurv, hvor der var det her drikke-halløj, mit yndlingsslik og nogle printede billeder af mig. Normalt gider jeg ikke gratis reklame, men det var en anderledes og personlig gave, så jeg lagde et billede af det ud på Instagram. Jeg tænkte ikke mere over det, men nu kan jeg da godt se, at den ikke var helt fin i kanten. De har været lidt snedige, for de ville selvfølgelig gerne have det ud, siger Fie Laursen til Ekstra Bladet. 

Hun er den mest googlede dansker

Sagen startede på baggrund af en klager, der havde læst bloggen og undret sig. Derefter gik Forbrugerombudsmanden ind i sagen, som straks mente, at der var noget galt.

- Hvis der foreligger en aftale mellem en virksomhed og en blogger, så skal det fremgå, at der er tale om reklame. Det fremgik ikke. Hvis Arla derimod havde fremsendt gaven uden at have kontaktet Fie Laursen inden, havde der ikke været noget problem, siger fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden, Danielle Berggreen til Ekstra Bladet.

Arla får derudover kritik for deres manglende hjælp i sagen.

- Vi har anmodet Arla om en række oplysninger, herunder mailkorrespondancen mellem Arla og bloggeren. I første omgang tilsendte Arla dog ikke oplysningerne – det skete først senere. Når Forbrugerombudsmanden ønsker oplysninger, så skal virksomheden give det ifølge loven, siger hun.

Arla: Vil stramme op
Hos Arla er man ikke enig i, at der er tale om skjult reklame.

- Vi accepterer afgørelsen og tager den til efterretning. Det har aldrig været vores intention at lave skjult reklame, men vi synes også, det var ret tydeligt, at vi var afsenderen på opslaget. Det er i bund og grund nogle formuleringer i en mailudveksleing mellem et bureau og bloggeren, som det står og falder med, siger kommunikationschef i Arla Danmark, Kasper Ibsen Beck, og fortsætter:

- Nu vil vi stramme op på vores forretningslinjer i forhold til at være fuldstændig præcis, når det kommer til sponseret indhold eller gaver, siger han.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Vi indfører et nyt univers