Kritiker af motorvejen: Forkert at flække byen midtover

Men Per Glerup har nu alligevel tænkt sig at bruge motorvejen

Per Glerup har været en af de stærke kritikere af Silkeborg-motorvejen, men han har forlængst indset, at slaget er tabet. Foto: Casper Dalhoff/Polfoto
Per Glerup har været en af de stærke kritikere af Silkeborg-motorvejen, men han har forlængst indset, at slaget er tabet. Foto: Casper Dalhoff/Polfoto
Følg Samfund

Per Glerup var en af mange borgere, der protesterede mod byggeriet af Silkeborg-motorvejen, der indvies i dag, og forsamlede sig i gruppen 'Modstandere mod kombilinjen'. Arkitekten fra Silkeborg har dog forlængst indset, at slaget er tabt og vil nu forsøge at få det bedste ud af asfalten.

- Jeg synes stadig ikke, at det blev den bedste løsning. Det er forkert at flække byen midtover, men jeg har da tænkt mig at bruge motorvejen alligevel, siger Per Glerup, der også har ros til folkene bag byggeriet.

- Anlægsfasen var mere smertefri, end vi havde regnet med. Det er gået ret smertefrit og har ikke påvirket den øvrige trafik så meget, siger arkitekten, der endda har tænkt sig at deltage i åbningsfestlighederne.

Hallo! Hvor fanden blev frakørsel 32 af?

- Ja, jeg skal da nok lige ud og gå en tur på vejen.

Poul Erik Jensen har så langt fra tænkt sig at deltage i den pompøse åbning af det, der allerede er blevet kaldt Danmarks smukkeste motorvejsstrækning. Den 67-årige indehaver af ’Poul E. Jensen Automobiler’, som indtil 2011 var en sund og blomstrende forretning på en 86.000 kvadratmeter stor og attraktiv grund i Silkeborgs nordlige udkant, har på ingen måde lyst til at skåle for en vej, som med hans egne ord har stjålet hans grund.

Poul Erik Jensen er en af dem, der blev bedt om at flytte – eksproprieret – da den store, dyre vej skulle bruge 14.000 kvadratmeter af hans grund med blandt andet bilforretning og privatbolig.

- Jeg er dybt frustreret og skuffet over den måde, vi er blevet behandlet på af Vejdirektoratet og ekspropriations-kommissionen. Jeg føler, at staten har stjålet min grund og min pensionsopsparing, siger Poul Erik Jensen.

Stort galleri: Se spritny motorvej fra luften

Han bor i dag på en landejendom nord for Silkeborg og driver sin bilforretning videre via internettet.

Ekspropriationen blev ifølge Poul Erik Jensen presset igennem på få timer ved et møde på Hotel Scandic i Silkeborg i maj 2011.

- Efter at have fået ekspropriationen trukket ned over hovedet, fik vi bare at vide, at vi havde fået, hvad vi skulle have, og at mødet var slut, og vi kunne godt gå vores vej, fortæller Poul Erik Jensen.

Nu åbner unikt stykke motorvej

Han følte sig ført bag lyset, fordi ekspropriations-kommissionen ikke informerede ham om, at han sandsynligvis kunne være blevet på sin store grund, hvis han havde ryddet det areal på 14.000 kvadratmeter af grunden, som motorvejen skulle bruge.

Hvis en afgørelse i landsretten om sagen her i efteråret går Poul Erik Jensen imod, risikerer han at stå tilbage med det, han selv mener er en alt for lav pris på én million kroner for den store, eftertragtede grund, som Silkeborg Kommune har klassificeret som ’unikt beliggende’.

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at få en kommentar fra formanden for ekspropriations-kommissionen, Mette Plejdrup.

Fra had til kærlighed

De første skitser til Silkeborg-motorvejens åbne snit gennem byens nordlige del vakte mildest talt vrede. Adskillige virksomheder og private hjem blev eksproprieret.

Planen var fostret af Grundfos-ingeniør Jacob Løchte, hvis private hjem ved bredden af Gudenåen ellers lå midt i Vejdirektoratets foretrukne bue rundt om Silkeborg.

Men så slog Jacob Løchte stregerne til den såkaldte Kombi-linie, som ad ukendte veje nåede helt frem til statsminister Anders Fogh Rasmussen for 10-11 år siden. Stor var forargelsen over, at manden, der havde noget i klemme, fik sin vilje – Silkeborg måtte bløde.

 Gennem årene har der været mange teorier fremme om nepotistisme og aftalt spil, men både Løchte og Fogh afviser al snak om urent trav. Stik mod alle odds har Vejdirektoratet under vejbyggeriet fået stor ros for at holde den lokale befolkning konstant a jour om arbejdet.

Det er lykkedes at vende stemningen fra had til kærlighed - næsten som i eventyret om den grimme ælling. Så meget at det sidste år blev et folkekrav, at de 29 km rundt om byen blev døbt Silkeborg-motorvejen fremfor Herning-motorvejen – ligesom resten af de 85 km motorvej mellem Aarhus og uldjyderne.

Vi hører her ouverturen til en mulig katastrofe

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.