Kunder stiktossede på dansk firma: - Helt ude i tovene

Selskabet Viabill har lokket kunder i butikken med rente- og gebyrfrie lån, men nu er betingelserne ændret. Det koster pludselig 39 kroner om måneden

Kunderne raser mod ViaBill, der pludselig har ændret folks aftale. Foto: Screenshot
Kunderne raser mod ViaBill, der pludselig har ændret folks aftale. Foto: Screenshot

Ved du noget om sagen eller er du havnet i en kattepine, så tip os på sms/mms 1224 (alm. takst) eller skriv mail til 1224@eb.dk

Man har et standpunkt, til man tager et nyt. Også når man låner penge ud til danskere, der har brug for økonomisk hjælp.

Låneudbyderen ViaBill har længe tilbudt deres kunder rente- og gebyrfrie lån.

Men nu er det slut, og mange af firmaets kunder er derfor havnet i en kattepine. De troede, at de havde et lån uden renter og gebyrer, men nu er betingelserne blevet ændret. Fra den ene dag til den anden.

Ekstra Bladet har talt med Klaus Dieter Hansen, der er kunde hos ViaBill, og han fik en ubehagelig overraskelse sent mandag aften.

- Jeg købte en iPhone via et teleselskab for halvanden år siden og valgte at betale med ViaBill, da de tilbød et rente- og gebyrfrit lån. Det kunne jeg lige så godt gøre. I går fik jeg så et brev, hvor jeg skulle betale 39 kroner om måneden. Det er helt ude i tovene, siger Klaus Dieter Hansen til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har set mailen sendt til Klaus Dieter Hansen, og her står det sort på hvidt. Nu er det til lommerne.

Fakta ViaBill

ViaBill ændrer vilkår gældende fra 31. maj 2018.

Det betyder at du fremadrettet vil blive opkrævet et månedligt kontogebyr på 39 kr.

Eksempel: Ved fuld udnyttelse af kreditten over en 12 måneders periode: Månedlig kontogebyr 39 kr., variabel debitorrente 0,00%, ÅOP  23,40%. Total omkostninger for perioden 468 kr,' lyder det fra ViaBill

Og det undrer Klaus Dieter Hansen.

- Det er ikke rentefrit længere, og når jeg kun skylder omkring 1600 kroner om året, så er knap 500 kroner en meget høj rente at skulle betale. Det giver jo ingen mening, og det skete bare fra den ene dag til den anden, siger Klaus Dieter Hansen.

Artiklen fortsætter under billedet

Klaus Dieter Hansen fra Bornholm føler sig snydt. Foto: Privat
Klaus Dieter Hansen fra Bornholm føler sig snydt. Foto: Privat
 

- Vi er nødt til det
Ekstra Bladet har talt med økonomichef Alexander Løkke, der forklarer, at firmaet har været tvunget til at ændre deres betingelser. Det skyldes en afgørelse i retten.

Ifølge økonomichefen vil du nu blive opkrævet et obligatorisk gebyr, hvis du vælger at udnytte din kredit. Vælger du at betale af med det samme eller inden for 30 dage, så er det dog stadig muligt med en gratis betalingsløsning.

Hvad med de kunder, der i forvejen har en aftale med jer. Er de tvunget til at betale det månedlige gebyr?

- For at kunne rette ind efter domsafsigelsen, så har de i to måneder kunne betale af på deres lån uden omkostninger. Det vil de også kunne gøre i de kommende 30 dage, men i fremtiden skal kunderne betale omkostningerne, når kreditten udnyttes, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.

Hvad siger du til de mennesker, der føler sig snydt? De indgik jo en aftale på andre betingelser.

- Vi ønsker at rette ind efter rettens afgørelse, og derfor har vi været tvunget til at tilrette forretningsmodellen. Vi tilskriver et obligatorisk gebyr for at kunne fastholde vores betalingsløsning, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.

Men I kunne vel godt bare sige, at det fortsat var gratis at låne penge hos jer, som den oprindelige aftale lød på. I SKAL jo ikke tage et gebyr?

- Vores tidligere forretningsmodel er blevet underkendt i retten. Derfor er vi tvunget til at lave de her ændringer. Jeg ville selvfølgelig ønske, at vi kunne fastholde vores tidligere model, som rigtig, rigtig mange af vores kunder har været glade for, men vi må rette ind.

- Men kunderne skal selvfølgelig have mulighed for at indbetale deres gæld, hvis de ikke kan acceptere det, og det får de nu 30 dage til jævnfør loven, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.

Økonomichefen henviser til følgende paragraf i deres forretningsbetingelser og understreger, at manøvren er helt lovlig.

ViaBills forretningsbetingelser

8 Ændringer

8.1. ViaBill kan ændre i disse betingelser og aftalen med debitor med en måneds varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning. Varsling over for debitor vil ske via email, SMS, på “Mit ViaBill” eller almindelig post. Ændringer i priser og gebyrer kan blandt andet ske pga. inflation, markedsmæssig udvikling, med henblik på at imødegå øgede omkostninger, tab, skatter, afgifter og for at opnå administrative besparelser som følge af ændringer i lovgivning, anden regulering eller fortolkning heraf som følge af andre forretnings- eller markedsmæssige forhold.

- Hvordan har I det med, at så mange mennesker føler sig snydt af jer?

- Vi er selvfølgelig meget kede af sagen. Vi ønsker naturligvis glade kunder, og derfor arbejder vi stadig på at håndtere de henvendelser, der kommer ind i kølvandet på det her, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.

'Svineri'
Klaus Dieter Hansen er dog langt fra den eneste, der er stiktosset over den pludselige ændring.

ViaBills Trustpilot-side er rødglødende, og siden sent mandag aften er der blevet skrevet over 100 negative anmeldelser af selskabet. Og folk er ikke glade.

'Svineri at aftalen bliver ændret og man nu pludselig skal til at betale gebyr, der aldrig har stået i kontakten', lyder det fra Stefanie Andersen,

'Har brugt ViaBill til at købe bøger til mit studie, eftersom det var en god aftale, der blev indgået. Ingen renter eller noget blot et mindre gebyr,hvis man glemte at betale til tiden. Men nu opkræver de pludselig et kontogebyr på 39 kroner med blot en måneds varsel! Det er 468 kroner - OM ÅRET! Vil absolut aldrig nogensinde anbefale det til andre, eller være kunde ved jer igen. Til nye potentielle kunder: Bare lad være. Spar op, og hold jer langt væk', skriver Nikolaj Reimer.

Artiklen fortsætter under billedet

Her er mailen, som ViaBill har sendt til deres kunder. Foto: Privat
Her er mailen, som ViaBill har sendt til deres kunder. Foto: Privat
 

Som plaster på såret lokker ViaBill nu med, at du kan hæve din kredit til 5000 kroner for 49 kroner om måneden, men det glæder ikke Klaus Dieter Hansen.

- Jeg skal jo ikke bruge flere penge, så det kan jeg ikke bruge til noget, siger han til Ekstra Bladet.

Omstridt firma
ViaBill har tidligere været i problemer, da de tabte et opgør med Forbrugerombudsmanden i Sø- og Handelsretten i april.

Her blev det afgjort, at selskabet ikke længere må pålægge månedlige gebyrer på 39 kroner, alene fordi skyldnerne ikke har betalt inden den 20. i måneden.

Det har ellers tidligere været selskabets praksis, og ViaBill forsøgte at løse problemet ved at ændre navnet på gebyret til noget andet end 'autopay gebyr'.

Det købte retten dog ikke, og ViaBill tabte sagen.

Ved du noget om sagen eller er du havnet i en kattepine, så tip os på sms/mms 1224 (alm. takst) eller skriv mail til 1224@eb.dk

182 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere