Kunstig ø gik fra skitse til færdig idé på få uger

Den kunstige ø Lynetteholmen gik på få uger fra kun at eksistere i skitseform til at blive præsenteret som et af danmarkshistoriens mest ambitiøse anlægsprojekter. Det skriver Berlingske på baggrund af 'omfattende materiale', mediet har fået indsigt i

Lynetteholmen. Pressefoto: Transport-, Bygnings-og Boligministeriet
Lynetteholmen. Pressefoto: Transport-, Bygnings-og Boligministeriet

Regeringens gigantiske prestigeprojekt Lynetteholmen, der er navnet på en kunstig ø, som skal anlægges nord for Refshaleøen, gik i løbet af få uger fra at være en mere eller mindre ufærdig idé, til at blive præsenteret som et af danmarkshistoriens mest ambitiøse bygge- og anlægsprojekter.

Det skriver Berlingske på baggrund af aktindsigter i dokumenter fra blandt andet Københavns Kommune, Statsministeriet, Erhvervsministeriet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. 

Regeringen om Lynetteholmen

Regeringen og Københavns Kommunes overborgmester har indgået en principaftale om en ny bydel, der skal rejse sig i Øresund mellem Nordhavn og Refshaleøen og på sigt rumme 35.000 indbyggere og lige så mange arbejdspladser.

Aftalen blev præsenteret 5. oktober i Statsministeriets spejlsal af statsministeren, Københavns overborgmester, transport-, bygnings- og boligministeren samt erhvervsministeren. 22. november godkendte et bredt flertal i borgerrepræsentationen så aftalen.

Den nye bydel skal fungere som en klimasikring af byen, fordi den vil fungere som en dæmning fra Kronløbet ved Nordhavn og ned til Refshaleøen. Dermed vil Lynetteholmen angiveligt sikre København mod fremtidig stormflod som følge af havvandsstigninger og mere voldsomt vejr.

Byggeriet på Lynetteholmen kan ifølge regeringen påbegyndes fra omkring år 2035, og bydelen ventes endeligt færdig omkring år 2070.

Kilde: lynetteholmen.com

Ifølge Berlingskes oplysninger opstod ideen til ø-projektet hos byudviklingsselskabet By & Havn i 2016, fordi et af selskabets opgaver var at finde plads til store mængder overskydende jord, der stammer fra Københavns mange byggerier herunder metrobyggeriet.

I den forbindelse opstod angiveligt ideen om at bruge den overskydende jord til at lave et større opfyld i havnen.

I 2017 begyndte By & Havn så at overveje, om opfyld i havnen kunne kombineres med ny byudvikling af København, og rådgivningsvirksomheden COWI blev herefter tilknyttet projektet.

Plan henlagt i over et år
Det udviklede sig til ideen om en kunstig ø, og 8. marts 2017 kontaktede By & Havn arkitektfirmaet Sleth med en bestilling af nogle skitser af det stadig helt spæde projekt.

5. maj 2017 var de første skitser af Lynetteholmen set fra oven færdige, og arkitektfirmaet præsenterede i samme forbindelse et bud på, hvor meget byggeri der kunne fordeles på ø-arealet.

Ifølge Berlingskes oplysninger blev planerne herefter lagt væk indtil juli 2018, hvor Transportministeriet 'begyndte at arbejde med de forskellige elementer som en samlet og sammenhængende løsning, som ministeriet skriver i en redegørelse til avisen.

De øvrige elementer er blandt andet Østlig Ringvej, også kendt som Havnetunnelen, og mere metro.

'Visualiseringer er lavet meget hurtigt'
Det var imidlertid først i midten af september, knap tre uger før Lynetteholmen blev præsenteret, at der ifølge Berlingskes oplysninger kom skub i den samlede vision.

Berlingske har talt med arkitekt, underviser og forsker i byplanlægning, Jesper Pagh, der mener, at de fremlagte visualiseringer bærer præg af, at de er kommet til verden i en vis fart.

- Det er tydeligt at se for en fagperson, at de her visualiseringer er lavet meget hurtigt. De har ikke fået den efterbearbejdning, som sådan nogle visualiseringer normalt vil have, og der er forskellige ting, som virker ude af skala, siger han. 

28 kommentarer
Vis kommentarer