Kunstner stævner supermarkedsgigant for millionbeløb

Keramikeren Anne Black mener, at Netto har solgt kopier af hendes produkter. Derfor har hun nu stævnet Dansk Supermarked for to millioner kroner

Anne Blacks produkter, hvis design er blevet tyvstjålet, mener kunstneren. (Foto: Anne Black).
Anne Blacks produkter, hvis design er blevet tyvstjålet, mener kunstneren. (Foto: Anne Black).

Den danske keramiker Anne Black skruer nu for alvor bissen på mod Dansk Supermarked, som hun mener har kopieret hendes design i tre tilfælde.

I foråret solgte Netto nemlig en vase, en urtepotte og en lågkrukke fra firmaet Ronald A/S, som ifølge keramikeren var en direkte kopi af hendes design.

I de seneste måneder har Anne Black forsøgt at indgå et forlig med Dansk Supermarked, men de forhandlinger er strandet, og derfor har hun nu stævnet supermarkedsgiganten for to millioner kroner.

Det skriver hun i en pressemeddelelse.

Se også: Dansk designfirma vil hive Netto i retten: De kopierer vores produkt

'Nettos markedsføring og salg har haft en meget negativ indflydelse på mit salg i Danmark, og da jeg stadig har store omkostninger til advokater i sagen, har jeg desværre måttet sige farvel til to af mine tre medarbejdere'

'For min virksomhed er det her et spørgsmål om overlevelse, mens det for Netto handler om at have et godt tilbud i uge 13', skriver Anne Black.

Disse produkter er en direkte kopi, mener keramikeren. (Foto: Nettos tilbudsavis).
Disse produkter er en direkte kopi, mener keramikeren. (Foto: Nettos tilbudsavis).
 

Ekstra Bladet har tirsdag aften været i kontakt med Dansk Supermarkeds presseafdeling, der henviser til det de sagde, da sagen begyndte at rulle i begyndelsen af april.

Her fortalte pressechef Mads Grand, at han godt kunne forstå, at keramikeren var frustreret, men at han ikke mente, at Netto havde gjort noget galt.

- Det er selvfølgelig en juridisk vurdering, og ud fra vores juridiske vurdering er der ikke tale om en krænkelse, sagde pressechefen.

- Men kan I forstå, hvis der sidder nogle designere, som er frustrerede over, at I laver eller får produkter, som I bringer i jeres tilbudsavis, der minder så meget om deres?

- Jeg kan sagtens forstå det, hvis der er tale om en kopiprodukter. Men det kan vi ikke se skulle være tilfældet her. Vi har intet ønske om at have kopiprodukter i vores butikker. Det er ikke det, vores kunder efterspørger, og det er ikke godt for os og vores brand. Og det er selvfølgelig heller ikke godt for de producenter, der føler, at deres designs er kopieret. Så det er absolut ikke noget, vi tilstræber at have, men det mener vi heller ikke, at der er tale om i det her tilfælde, sagde han.

126 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere