Kystbanen lukker i sommerferien

Passagerer på kystbanen i Nordsjælland må atter væbne sig med tålmodighed

Hvis man skal helt fra Helsingør, som er den fjerneste station fra København og ind til København, så tager det normalt 46 minutter. Til sommer vil det tage et kvarter længere. Foto: Polfoto
Hvis man skal helt fra Helsingør, som er den fjerneste station fra København og ind til København, så tager det normalt 46 minutter. Til sommer vil det tage et kvarter længere. Foto: Polfoto

Hvis man hellere vil sidde i en bus i stedet for et tog, og vente lidt længere tid på at komme fra Helsingør til København, så får man en lille bonus i sommerferien. Her lukker kystbanen i Nordsjælland nemlig.

Helt præcis fra den 29. juni og til den 12. august, altså i skolernes sommerferie, bliver det ikke muligt at tage toget. I stedet bliver der indsat togbusser.

Det bekræfter DSB's informationschef, Tony Bispeskov.

- Sagen er den, at sent fredag aften, 29. juni og til og med søndag den 12. august splitter Banedanmark strækningen ad, forstået på den måde, at der har de sporarbejde, som gør, at der overhovedet ikke kan køre tog. Der indsætter vi togbusser mellem Helsingør og Hellerup, siger talsmanden.

Han fortæller, at DSB har entreret med en masse busser og brugt lang tid på at finde ud af, hvordan de kan få det til at gå op i en højere enhed. Banedanmark har valgt at lægge sporarbejdet i sommerferien, da der er færre rejsende.

- Men selvfølgelig er der stadig en del, der skal på arbejde og i det hele taget køre med kystbanen. Så sammen med pendlerne har vi fået lavet op til seks forskellige buslinier. Nogle standser ved alle stationer, mens andre springer nogle over, siger Bispeskov.

Se også: Kvinde suget ud af fly og dræbt: Nu afslører de, hvad der gik galt  

15 minutter længere
Hvis man skal helt fra Helsingør, som er den fjerneste station fra København og ind til København, tager det normalt 46 minutter. Og det tager så et kvarters længere rejsetid med togbus, fordi man kan køre direkte med togbus ind til Ryparken og så skifte over til S-tog derfra.

Sporarbejdet udføres på grund af vedligeholdelse.

Hvad gør I for at kompensere kunderne for det her?

- Det, der er vigtigt for os, er jo at informere vores kunder om, hvordan man kommer frem. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at sætte togbusser ind. Sidste år indsatte vi også togbusser, og mange havde fornemmelsen af, jamen hov, det bliver sikkert ikke særligt godt. Tværtimod viste det sig rent faktisk, at der var meget fine tilbagemeldinger, siger Tony Bispeskov.

- Men, hvad gør I for at kompensere kunderne for det?

- Vi kompenserer ikke kunderne. Vi informerer kunderne om, hvad det her kommer til at betyde. Vi synes, det vigtigste er, at vi prøver at indrette det bedst mulige tilbud til kunderne. På forhånd ved de jo så, hvad der venter dem.

- De får jo en længere rejsetid til den samme pris. Er det okay?

- Ja. Det er ikke noget, DSB kan gøre noget ved, at der er det her sporarbejde. Vi har øgede udgifter i forhold til, at vi skal have rigtig mange togbusser ind. Vi har også færre indtægter som følge af, at nogle jo givetvis vælger at tage en anden vej eller holde ferie. Det er ligesom situationen. Vi prøver trods alt at tilbyde en så god rejse som overhovedet muligt, siger Tony Bispeskov.

Foto: PR-foto/Netflix Film, tv & radio - 4. maj. 2018 - kl. 11:19 Tog maden fra danske skuespillere: - De ville ikke overleve

21 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere