Lærer og pædagoger: Nu er det op til jer, chefer

Ekstra Bladet har talt med to af de frontløbere, der nu skal være de første til at sætte Danmark i gang igen

Vuggestuer, børnehaver, fritidsordninger og de mindste klasser i folkeskolen åbner igen 15. april, hvis coronatallene er stabile over påsken, lød det fra statsministeren mandag aften. Video: Ritzau

Onsdag den 15. april åbner landets vuggestuer, børnehaver, fritidsordninger og de mindste klasser i folkeskolen igen, hvis antallet af coronasmittede danskere fortsat holdes ned hen over påsken.

Sådan lød ordene fra statsminister Mette Frederiksen mandag aften.

Men skolerne og daginstitutionerne kommer ikke til at ligne sig selv, når de genåbner.

En række regler og restriktioner vil blive indført i et forsøg på at sikre, at dagtilbudene ikke bliver coronasmittereder.

Det meste af pasningen og undervisningen skal ske udendørs. I børnehaver og vuggestuer skal børnene holde sig til de samme legegrupper, mens der vil blive skruet kraftigt op for rengøringen.

Caroline Tidemann er indstillet på at tage sin del af slæbet, men det bliver en stor opgave, lyder det fra børnehavepædagogen. Foto: Privat
Caroline Tidemann er indstillet på at tage sin del af slæbet, men det bliver en stor opgave, lyder det fra børnehavepædagogen. Foto: Privat
 

En kæmpe opgave
Efter at have set aftenens pressemøde er børnehavepædagog Caroline Tidemann skeptisk overfor Mette Frederiksens plan.

- Lavpraktisk kan jeg slet ikke se, hvordan det skal lykkedes, hvis vi skal overholde de restriktioner, der er andre steder i samfundet, siger Caroline Tidemann.

I løbet af de seneste ugers nedlukning har hun arbejdet i akutberedskabet, hvor hun har passet børn for forældre, der har været nødsaget til at tage på arbejde.

Hun fortæller, at hun under statsministerens pressemøde, har hun fået en række sms'er fra bekymrede kollegaer og chefer i den institution i København, som hun arbejder i.

- Hvordan skal vi prioritere? Skal nogle børn have lov til at kommen, mens andre ikke skal? Der er en masse spørgsmål, men vi må væbne os med tålmodighed og se, siger Caroline Tidemann.

- Jeg har forståelse for, at vi er de første der åbner. Uden os, har forældre svært ved at få deres hverdag til at hænge sammen og passe deres arbejde.

- Vi må bare forsøge at gøre det så godt vi kan, men det bliver godt nok en stor opgave for min leder at skabe de rammer, som Mette Frederiksen efterspørger, lyder det fra pædagogen

- Hvis vi står sammen og tænker ud af boksen, skal vi nok finde løsninger på det, siger folkeskole lærer Nanna Brandt. Privatfoto
- Hvis vi står sammen og tænker ud af boksen, skal vi nok finde løsninger på det, siger folkeskole lærer Nanna Brandt. Privatfoto
 

- Vi skal have det bedste ud af det
Også folkeskolelærer Nanna Brandt i Sønderborg, er spændt på at se, hvordan de kommende måneder i skolen bliver.

Hun underviser både elever over og under 5. klasse, der er det klassetrin der adskiller, om elever skal møde i skole eller ej.

- Nu afhænger det af skolelederne og kommunerne. De bliver tvunget til at tænke ud af boksen, men jeg tror på, vi kan finde løsninger for at få det til at fungere, siger Nanna Brandt.

Hun understreger, at skolen kommer til at se anderledes ud.

- Det handler om, at vi ikke skal være for overambitiøse. Det vigtigste er, at vi får samfundet op at køre, så skal det nok gå det hele.

- Vi skal have det bedste ud af det, og det skal vi have i fællesskab, siger hun.

De præcise omstændigheder for genåbningen af landets institutioner og skoler er endnu ikke fastlagt.

Det skal kommuner, institutions- og skoleledere, samt sundhedsmyndighederne nu i fællesskab diskutere.

248 kommentarer
Vis kommentarer