Laila fik p-afgift for tastefejl - nu har hun vundet sagen

Laila Rørvik fik en p-afgift for at taste et U for meget, da hun skulle betale for parkering. Nu har hun vundet sagen, men chefen for parkering i København mener stadig, at det er i orden at fastholde p-afgifter i den type sager

I løbet af det sidste år har FDM vundet fem sager, hvor der var tale om den samme nummerplade - bare med en fejl i indtastningen.

Foto: Rune Aarestrup Pedersen
I løbet af det sidste år har FDM vundet fem sager, hvor der var tale om den samme nummerplade - bare med en fejl i indtastningen. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

En nummerplade med otte tegn findes ikke i Danmark. Men da bilisten Laila Rørvik skulle indtaste sin nummerplade for at betale for parkering, kom der til at stå et U-tegn til sidst. Det fik hun en p-afgift for, selvom at hun havde betalt for parkeringen.

Hun klagede derfor over p-afgiften, men Københavns Kommune mente, at det var hendes eget ansvar at taste nummeret korrekt.

- De kan jo godt se, at det er en fejltastning, og de kan se, at jeg har betalt, og alligevel synes de ikke, at der er sket en fejl. Det er paragrafrytteri, og hvis en almindelig privat forretning blev drevet på den måde, ville de ikke have nogen kunder, siger Laila Rørvik, der til dagligt driver sin egen fysioterapi-forretning.

Laila Rørvik har med hjælp fra bilforeningen FDM, for nylig vundet sagen i Viborg Byret, der slog fast, at det i den forbindelse burde have stået klart for kommunen, at nummeret var tastet forkert.

- Det er uretfærdigt, at man så skal have en bøde, når man har betalt for noget. Hvem er fejlfri? Jeg har betalt, og jeg har ikke gjort det for at snyde. Det er arrogant af kommunen at holde fast i, at det ikke er deres fejl, siger hun.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Det endte, som vi havde håbet
Det er femte gang på knap et år, at FDM vinder en sag om fejl i indtastningen over Københavns Kommune. Det, der er kendetegnende for de fem sager, er, at alle tilfælde har været gjort i god tro, og at nummerpladen ikke fandtes. Derfor burde det have været indlysende for kommunen, at det er den samme bil, som der faktisk er parkeret, mener advokat i FDM, Casper Schade.

- Vi synes, det er ærgerligt, at man driver klapjagt på de bilister, der ikke har parkeret til gene for nogen eller har forsøgt at snyde. Den eneste fejl, de har begået, er, at de har tastet forkert på automaten.

Han mener, at man med en lille smule fornuft kan regne ud, at det er den samme bil, de har parkeret. Men det er ifølge ham ret tydeligt, hvad kommunen har i sigte.

- Det er så vigtig en indtægtskilde for kommunen, at man er villig til at rejse land og rige rundt for at få fat i de her bilister. Vi synes, det er uforståeligt, at man bruger så mange ressourcer for en afgift på 510 kroner, siger Casper Schade.

Retssagerne bliver ført i de byer, hvor bilisten bor. I alle fem sager er Københavns Kommune blevet pålagt at betale sagens omkostninger.

- Det er klart, at der ikke er to tastefejl, der er ens, men kommunen prøver vel at finde ud af, hvor grænsen går, siger Casper Schade.

Typiske tastefejl

Typiske fejl ved indtastning af parkering:

FDM modtager hver uge henvendelser fra bilister, der har fået en bøde for en fejlindtastning. De typiske fejl er disse:

- Taster bogstav i stedet for tal

- Taster en for lang nummerplade – eksempelvis et bogstav for meget

- Rammer taster ved siden af – og er ikke opmærksom, når de tjekker nummerpladen til sidst

Det er de to første eksempler, FDM mener, der bør kunne laves en løsning for. Eksempelvis ved at lave et opslag i Motorregisteret, som kan fortælle bilisten, hvis bilen ikke findes.

De fem afgørelser baner vejen for, at bilister kan få medhold i sager, hvor der trods tastefejl ikke er tvivl om, hvilken bil der er tale om. I første omgang anbefaler FDM bilisterne at kontakte den myndighed, der har udstedt p-afgiften, hvis de har fået en afgift for en ikke meningsforstyrrende tastefejl.

Kilde: FDM.dk

 

Fastholder afgifter
Centerchef for Parkering i København, Jes Øksnebjerg, mener stadig, at der er grund til at gå videre med sagerne, da det i hans øjne er tale om to forskellige typer.

- Der er en tendens til, at vi taber de sager, hvor der er tale om en forvekslingsfejl. Omvendt så vinder vi som regel de sager, hvor bilisten har begået en klar tastefejl, som ikke skyldes en forkert aflæsning af tastaturet. Derfor fastholder vi de afgifter, der er pålagt, i den type sager, siger centerchef Jes Øksnebjerg fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Han medgiver, at det har været nemt at taste tal i stedet for bogstaver og lave apostrofer, men det vil der blive ændret på.

- Når det sker, så retter vi ind og justerer, hvad vi kan på tastaturet for at mindske risikoen for at samme fejl sker igen, ligesom vi skærper opmærksomheden i sagsbehandlingen, hvis den slags tastefejl opstår igen, siger han.

Casper Schade mener ikke, at det er den rigtige måde, at løse problemet på, da det kun afhjælper én type af fejltastninger.

- Det hjælper ikke så meget, at man laver større afstand mellem bogstaverne, for der vil stadig være mulighed for at taste forkert ligesom Laila gjorde, siger han.

Møde om løsning
Casper Schade har derfor indbudt centerchef for parkering Jes Øksnebjerg til et møde, som skal afholdes i uge 43. Her håber han på, at kommunen vil høre på nogen af de forslag, han har til forbedringer.

- Det nemmeste ville være, at man opkobler motorregistret til automaterne, så bilisterne kan se, om det er deres bil, der er blevet registeret, siger han og fortsætter:

- Eller at man bare får besked på, at nummeret ikke findes i registret.

71 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere