Lastbilchauffør deler stærk advarsel til cyklister: Sådan ser mit spejl ud

- Jeg gør alt, hvad jeg kan for at holde øje, men af og til har vi begge dårlige odds, fortæller Erik Larsen

Vi kender alle situationen, hvor man kører bil og pludselig bliver blændet af solen, der står ind på sidespejlet.

Det samme oplever mange af landets chauffører, når solen står skarpt på himlen. Men når chaufførerne i en sådan situation skal runde et højresving, kan det efter sigende være svært at se de cyklister, der skal over vejen.

Erik Larsen fra Tårnby har været lastbilchauffør siden 1997, og han kommer nu med et opråb til landets cyklister om at være forsigtige, når de placerer sig ved siden af en lastbil, der skal dreje til højre.

I et opslag på Facebook har han delt et billede af, hvordan det ser ud, når solen står skarpt på sidespejlet.

'Sådan ser der ud, når du kommer cyklende på højre side af en lastbil med morgen- eller aftensolen i ryggen. Det bør du være opmærksom på, inden du satser dit liv på, at chaufføren har set dig', skriver han i opslaget og fortsætter:

'Jeg gør alt, hvad jeg kan for at holde øje, men af og til har vi begge dårlige odds'.

Opslaget er efterfølgende blevet delt intet mindre end 14.000 gange.

Erik Larsen mener, at billedet er et godt eksempel på en velkendt situation for en chauffør, men som andre trafikanter muligvis ikke er opmærksomme på.

- Især alle de cyklister og fodgængere, der ikke selv har kørekort, har af gode grunde aldrig oplevet det og kan derfor heller ikke forventes at tænke over det, hvis der ikke er nogen, der fortæller det, siger Erik Larsen til Ekstra Bladet.

Erik Larsen har aldrig selv været involveret i en højresvingsulykke, men han understreger, at det kan være svært at navigere, når solen blænder sidespejlene.

- Når jeg kører lastbil, har jeg kun sideruder - og spejle til at se, hvad der sker ved siden af bilen. Når spejlene så er blændet af solen, kan jeg jo ikke se, hvad der foregår bag førerhuset overhovedet. Så jeg må køre så forsigtigt frem, at jeg ikke kan komme til at skade nogen, og hvis der kommer nogen, kan de nå at undvige. Så jeg drejer et par centimeter ad gangen, indtil jeg får en anden vinkel eller kommer ind i skygge, siger han til Ekstra Bladet.

Han håber derfor, at hans advarsel i højere grad kan hjælpe cyklister i trafikken.

- Det primære formål er at gøre opmærksom på, at her er et faremoment, som jeg ikke er sikker på, at du kender, fastslår Erik Larsen over for Ekstra Bladet.

214 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere