Ledelse brugte 2,4 millioner på rejser og julefrokoster: Borgerne betalte gildet

Roadtrip i Frankrig, dyre seminarer og køb af 1400 flasker vin. Alt sammen på skatteydernes regning

Der er blevet brugt millioner af kroner på rejser, vin og julefrokoster af ledelsen på Amager Ressource Center. Foto: Polfoto/Finn Frandsen
Der er blevet brugt millioner af kroner på rejser, vin og julefrokoster af ledelsen på Amager Ressource Center. Foto: Polfoto/Finn Frandsen

2,4 millioner kroner.

Det er det svimlende beløb, Amager Ressource Centers ledelse har brugt på rejser, julefrokoster, vin og lederseminarer på danske slotte og godser.

Det viser en aktindsigt, som Kommunen.dk er kommet i besiddelse af.

Det kommunalt ejede affaldsselskab har haft de skyhøje udgifter, der er på kant med reglerne, siden 2011.

Eksempelvis tog seks chefer fra selskabet i 2012 til Frankrig, hvor de brugte to dage på det luksuriøse, danskejede Fleurs de Olargues-hotel i byen Olargues, der ligger meget langt fra de danske lossepladser. Her brugte de tiden på frokoster, middage og strategidrøftelser.

Løj om hjemrejse
En intern mail viser ifølge Kommunen.dk, at cheferne derefter skulle flyve hjem til København på billige billetter, men i virkeligheden tog de 328 kilometer sydpå til den catalanske hovedstad, Barcelona, i en lejebil, hvor formålet angiveligt var sightseeing.

Og det er ikke i overensstemmelse med reglerne, fastslår Sten Bønsing, der er professor i forvaltningsret ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet:

- Man kan kun bruge penge på sådan nogle rejser, hvis det er klart væsentligt tjenestligt begrundet. Der må kun være meget små elementer i rejsen, som er private eller af anden grund ikke vil være tjenstligt begrundet, fordi man skal kunne dokumentere, at det er nødvendigt at tage til udlandet, siger Sten Bønsing til Kommunen.dk.

Artikel fortsætter under billedet..

Fleurs de Olargues-hotellet i Frankrig havde i 2012 besøg af de seks chefer, der tilbragte to dage med god mad og vin. Privatfoto
Fleurs de Olargues-hotellet i Frankrig havde i 2012 besøg af de seks chefer, der tilbragte to dage med god mad og vin. Privatfoto

Se også: Bestyrelse festede igennem til julefrokost: Drak 250 genstande på skatteborgernes regning

Dyre rejser og julefrokoster
Rejsen endte med at koste 54.109 kroner, hvilket svarer til mere end 9000 kroner pr. deltager. Det efterfølgende år tog selskabets bestyrelse på en lignende tur, der kostede knap 9000 pr. deltager. I 2016 løb en tur til Storbritannien med temaet 'importaffald' op i hele 18.344 kroner for den enkelte person.

Det er dog ikke kun rejserne, der er dyre. For som i langt de fleste virksomheder afholder Amager Ressource Center også en årlig julefrokost.

I retssagen mod den tidligere Farum-borgmester Peter Brixtofte fastslog domstolene, at middage i det offentlige med et tjenstligt formål højest må koste 1.000 kroner pr. person - med mindre Dronningen er inviteret.

Men i årene 2011, 2012, 2015 og 2016 har deltagerprisen oversteget det beløb. Eksempelvis lød deltagerprisen på 1.627 kroner, da man i december 2015 holdt julefrokost for 132 medarbejdere i Mogens Dahl Koncertsal.

Og det er for meget, lyder vurderingen fra Frederik Waage, der er lektor i forvaltningsret ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet.

- Nogle af de her eksempler rejser spørgsmålet, om ledelsen i alle tilfælde har handlet i overensstemmelse med formålsvedtægten og princippet om økonomisk forsvarlig forvaltning. At den kommunale virksomhed drives i selskabsform fritager ikke ledelsen fra at optræde sagligt og leve op til almene forvaltningsretlige principper, siger han til Kommunen.dk.

Amager Ressource Center spenderede i perioden fra 2011 til 2016 tæt på en million kroner på i alt seks julefrokoster.

Amager Ressource Center

Det fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressource Center er 100 pct. ejet af de fem hovedstadskommuner Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, Tårnby og København.

Selskabet håndterer affaldet for 600.000 borgere og 68.000 virksomheder i Københavnsområdet og inkluderer blandt andet Amager Bakke, som er et milliardprojekt designet af den danske arkitekt Bjarke Ingels.

Bestyrelsen består af fem byrådsmedlemmer og en borgmester fra ejerkommunerne.

Kilde: Amager Ressource Center

Direktør: For at lade os inspirere
Aktindsigten viser også, at det kommunalt ejede selskab foruden julefrokoster har indkøbt 1423 flasker vin til en sum af 228.000 kroner. I de fleste tilfælde har man anført, at købene skulle bruges 'til en fødselsdagsreception'.

I 2012 lød regningen på 104.402 kroner, da seks personer fra direktionen holdt konference med overnatning på hotel- og konferencecenter Rungstedgaard i Nordsjælland. Bilagene afslører, at der blandt andet blev bestilt to flasker Poul Dolan-rødvine til 548 kroner pr. styk, to Pinot Gris-vine til 478 kroner stykket og en enkelt flaske muskatvin til 358 kroner til de seks deltagere.

Siden 2011 har selskabet brugt lidt over 815.000 kroner på direktions- og bestyrelsesseminarer, men selskabet nuværende direktør, Dan Fredskov, som også deltog ved konferencen på Rugstedgaard, forklarer, at man afholder seminarerne, fordi de skal inspirere:

- Vi har som mange andre virksomheder god erfaring med at tage ud af de vante omgivelser for at lade os inspirere, diskutere og udvikle den virksomhed, vi har ansvaret for. Der er altid et intensivt fagligt program på dagene, skriver direktøren til Kommunen.dk.

På trods af at store summer, som Amager Ressource Center har haft de gennem de seneste syv år, viser en gennemgang af selskabets udgifter, at de samtidig har kæmpet med et større milliardunderskud.

Se også: Buffet, 240 liter fadøl og rød løber: Skralde-firma festede for borgernes penge

Se også: Sløret politiker-julefrokost: Skjuler bar-regning til flere tusinde kroner

156 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere