Den danske legetøjsgigant Lego har valgt at sætte en række reklamer, der kan opfattes som ufølsomme, på pause i USA.
Det fortæller Lego-direktør Michael McNally til mediet The Dispatch Fact Check.
- Grundet de tragiske begivenheder, der har fundet sted i USA over de seneste ti dage, har vi sat digital reklamering for Lego-sæt, som kunne blive opfattet som ufølsomme at promovere på nuværende tidspunkt, på pause, siger Michael McNally til mediet.
Direktøren henviser til de mange demonstrationer og protester, som er blevet afholdt i alle 50 stater, siden afroamerikaneren George Floyd døde i politiets varetægt 25. maj.
Blandt andet politistationer og en Lego-model af Det Hvide Hus er blevet fjernet.
Artiklen fortsætter efter billedet ...
Skabte forvirring
Legos beslutning skabte en del forvirring hos blandt andet kunder, som troede, at Lego havde fjernet de pågældende sæt fra deres sortiment. Også flere medier viderebragte fejlagtigt nyheden.
Det fik torsdag Donald Trumps kampagneleder, Brad Parscale, til tasterne på Twitter.
'Det her er skørt. Lego fjerner legetøjssæt med politi, brandfolk og beredskabskøretøjer. De dropper endda et voksensæt af Det Hvide Hus,' skrev Brad Parscale i et tweet, som han endnu ikke har korrigeret.
'Vi bør understrege det gode ved ordensmagten over for børn. Hvad mener Joe Biden om, at Lego fjerner politibetjente?' fortsatte han.
Artiklen fortsætter efter tweetet ...
Misforståelsen fik torsdag Lego til at skrive et tweet, hvor de gjorde klart, at der ikke var tale om, at de havde fjernet dele af deres sortiment.
'Vi har set ukorrekte meldinger, som siger, at vi har fjernet visse Lego-sæt fra handelen. Vi vil gerne understrege, at det ikke er tilfældet, og at andre forlydender er forkerte. Vores intention var midlertidigt at sætte den digitale markedsføring på pause som reaktion på begivenhederne i USA. Vi håber, at dette opklarer sagen,' skrev de.
Voldsom video: 75-årig demonstrant kvæstet efter sammenstød med politi