Letbane-nedbrud har kostet kvart million i taxaregninger

På grund af Letbanens nedbrud har passagerer i Midtjylland fået betalt taxaregninger for en kvart million

Arkivfoto: Det er dyrt, når Letbanen ikke fungerer. Foto: Anita Graversen
Arkivfoto: Det er dyrt, når Letbanen ikke fungerer. Foto: Anita Graversen

En del af de østjyder, der til dagligt ellers benytter sig af Letbanen, har været nødt til at tage en taxa, når deres ture har været forsinkede eller helt aflyst.

På grund af Midttraffiks rejsegaranti, hvor man får betalt sin taxaregning, har det nu over fire måneder kostet dem en kvart million kroner, skriver DR Østjylland.

Rejsegarantien er gældende, hvis man på grund af aflysning eller forsinkelse kommer til at være mindst 20 minutter forsinket til sin endelige destination.

Det er især åbningen af Letbanens strækning mod Grenaa i april, der har været skyld i det høje antal af taxature, hvor Midttraffik i snit i månederne inden betalte 6.700 kroner om måneden på grund af forsinkelser.

Således er udbetalingerne i maj, juni, juli og august steget, hvor man i maj måtte betale 54.000 kroner og seneste i august hele 80.000 kroner.

Fortsætter med at betale
Trods den noget dyre udgift meddeler Martin Tams, der er chef for Midttrafiks kundeservice. at man ikke kan skære ned på taxaturerne.

- Der ligger ikke nogen øvre grænseværdi, for vi er stadig nødt til at yde så god en kundeservice som muligt. Det betyder, at vi gerne vil bidrage til, at kunderne kan komme frem til deres destination, som de nu skal. Om det er på arbejde, i skole eller noget helt tredje, siger han.

Midttraffik sender regningen videre til ejerne af Letbanen, hvilket betyder, at det i sidste ende er Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der ender med at betale regningen.

I sidste uge kom det frem, at Letbanen er så dyr for Aarhus Kommune, at den måske bliver nødt til at nedlægge bybusruter.

Ifølge chefen for Midttrafiks kundeservice er der kun én - enkel - måde at få stoppet den store udgift. Det er at få Letbanen til at fungere.

- Det er brandærgerligt, og der er masser af folk, som arbejder i døgndrift især nede ved letbanen. De forsøger at rette op på den situation, vi står i lige nu, som bestemt ikke er gunstig, siger Martin Tams.

74 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere