En gruppe børn spiller bold på en strand i Bangladesh i skyggen af et kæmpestort skib, North Sea Producer, som gennem 32 år tjente millioner af kroner hjem til A.P. Møller-Mærsk.
Nu ender skibet sit liv her på stranden som skrot under forhold, som Mærsk-koncernen officielt tager afstand fra, fordi det udsætter arbejdere og miljø for risiko, når skibet bliver ophugget på åben strand af bangladeshiske arbejdere i badesandaler og shorts. Det skriver Politiken.
Mærsk begyndte for få måneder siden at hugge sine udtjente skibe op på Alangstranden i Indien. Det er en metode, som Mærsk ellers har taget afstand fra.
Rederiet arbejder på at overbevise omverdenen om, at ophugningen i Indien foregår forsvarligt. Derfor er North Sea Producers opdukken på stranden i Bangladesh stærkt ubelejlig for Mærsk.
North Sea Producer er endt på stranden, fordi en mellemhandler solgte skibet som skrot i Bangladesh, efter at skibet var ude af Mærsks hænder. Men Mærsk erkender et medansvar for, at skibet bliver hugget op under forhold, som rederiet selv opfatter som uforsvarlige, skriver Politiken.
- Jo, vi har et ansvar. Og vi er meget, meget kede af, at det ligger der. Men vi kan intet gøre for at få det væk derfra, for vi ejer ikke skibet længere og har ingen kontakt med det, siger Annette Stube, chef for bæredygtighed i Mærsk, til Politiken.
Annette Stube oplyser, at Mærsk på baggrund af sagen for fremtiden i kontrakter om salg af skibe vil indføje et krav om, at skibet skal skrottes 'forsvarligt'.
Politiken har sammen med TV 2 Nyhederne og mediecentret Danwatch undersøgt, hvordan det kunne gå til, at North Sea Producer - angiveligt uden Mærsks viden og mod Mærsks ønske - i dag bliver hugget op af bangladeshiske arbejdere uden sikkerhedsudstyr.
Et dokument fra et skotsk konsulentfirma afslører, at skibets ejerselskab, som Mærsk og det brasilianske firma Odebrecht ejer halvdelen af hver, allerede i 2014 undersøgte muligheden for at skrotte North Sea Producer på åben strand i Pakistan, Indien eller Bangladesh - alle tre muligheder, som Mærsk på det tidspunkt udadtil tog afstand fra.
Den oplysning ønsker Mærsk ikke at forholde sig til, skriver Politiken.