Et væltet kar med skoldhed friture, voldsomme forbrændinger på baller, lænd og fødder samt en hel nat under en iskold bruser på Køge Sygehus.
Sådan lød overskrifterne på 21-årig Sara Specht Olsens aften 6. august 2017, da hun skulle lukke caféen ved Feddet Camping & Feriepark.
- Det var helt forfærdeligt. Da jeg stod under bruseren, kunne jeg mærke, hvordan olien stadigvæk brændte videre på mig.
- Jeg har aldrig oplevet noget så smertefuldt, siger hun til Ekstra Bladet
Farlige arbejdsforhold
Men ifølge Sarah var det ikke et rent tilfælde, at frituren lige pludselig væltede.
Den står nemlig på hjul og skal trækkes ud fra væggen hver eneste aften, når caféen skal lukkes ned, og slukkes på en stikkontakt, som sidder bagved karret.
- Før har det skvulpet meget, og man har tænkt 'puha, det var tæt på', fortæller Sarah.
En dag gik det altså helt galt, og karret med flere liter 190 grader varmt fritureolie tippede over.
- I panik prøver jeg at komme væk fra alt olien, der med det samme er overalt på gulvet. Det er bare så glat, at jeg vælter i det, hvorefter jeg bliver forbrændt på store dele af kroppen.
Store skader
En kollega kommer ilende til og får hjulpet Sarah ind under en af campingpladsens brusere, hvor hun står en halv time, inden ambulance kommer.
På hospitalet bliver Sarah smidt i et isende koldt bad i mere end seks timer, hvorefter lægerne begynder at skære de enorme vabler, hun har fået fra forbrændingerne, af.
I mere end en måned efter arbejdsulykken kunne Sarah stort set ikke lave andet end at ligge i sengen.
- Mine baller og læn var så slemt forbrændt, at jeg kun kunne ligge på maven.
- Jeg lå bare der som en grøntsag i sengen.
Det stod så slemt til, at Sarah blev nødt til at aflyse en ferie til USA på grund af de slemme skader.
I løbet af det smertehelvede, som Sarah gennemgår, hører hun næsten ingen ting fra sin arbejdsgiver.
- Det eneste, jeg får fra Feddet, er en sms fra lejrchefen, der skriver, at han håber, at jeg er okay.
- Men jeg får aldrig et opkaldt, hvor jeg bliver spurgt ind til episoden, og han spørger heller ikke, hvor slemt jeg er kommet til skade.
Ikke godt nok
Hos Feddet oplyser man dog, at man er rigtig kede af forløbet, oplyser ejer, Ivan Reedtz-Thott.
- Jeg tror ikke, at det gik op for nogen, hvor voldsomt hændelse var, og det er også mærkeligt, at vi ikke spurgte mere ind til, hvad der skete.
- Det kunne nok have været gjort bedre, siger han til Ekstra Bladet..
Til sommersæsonen 2018 har Feddet ændret proceduren, så man ikke længere skal hive de skoldhede friturekar ud fra væggen.
- Vi burde have sagt til os selv, at det her er farligt, og det er mit ansvar som ejer af virksomheden.
Hun SKAL have erstatning
En forsikringssag er lige nu i gang. Her skal det afgøres, hvor meget Sarah, som har søgt om 30.000 kroner, skal have i erstatning.
Et beløb, som Feddets forsikringsselskab selvsagt vil forsøge at få ned på så lavt niveau som muligt. Men her har Ivan Reedtz-Thott sine egne planer for at hjælpe Sarah videre.
- Der skal komme noget økonomisk ud af den her sag til hende. Og hvis hun ikke synes, at det er nok, er jeg villig til at tage en snak for at se, om vi kan finde en anden løsning eller kompensere hende yderligere.
- Sket er sket og nu må vi løse det, forsikrer han.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.