Massivt nedbrud i dansk bank: Tusindvis kan ikke bruge deres Dankort

En teknisk fejl i Jyske Bank gør, at tusindvis af danskere torsdag aften ikke kan bruge deres Dankort

En teknisk fejl i Jyske Banks systemer gør, at flere tusinde danskere ikke kan bruge deres Visa/Dankort i øjeblikket.

Det oplyser Katrine Bak Primdahl, der er direktør for kort og betalinger hos Jyske Bank til Ekstra Bladet.

- Vores kunder oplever lige nu, at de ikke kan betale med deres Dankort i Danmark og i udlandet. Det skyldes en teknisk fejl i vores systemer. Fejlen er lokaliseret, og vi arbejder på højtryk for at løse det, siger hun.

Det er dog endnu uvist, hvor længe der vil gå, før bankens kunder igen kan bruge deres betalingskort.

- Fejlen er identificeret nu, men jeg kan ikke sige noget om, hvornår den vil være løst. Der kan gå alt fra en time til fem timer. Men vi arbejder hele natten, hvis det er det, der skal til, siger Katrine Bak Primdahl.

Katastrofal fejl rammer e-Boks: 2046 modtog fremmedes lønsedler

På ferie uden penge
En af de danskere, der i øjeblikket oplever problemer med sit dankort er 50-årige Søren Fischer fra Holbæk. Han er i øjeblikket på ferie i Sverige og har ikke kunne bruge sit kort siden klokken 14.30 torsdag eftermiddag.

- Jeg står i et supermarked og skal til at betale for mine varer, som jeg skal bruge til at lave aftensmad, da jeg får at vide, at kortet er afvist. Det sker tre gange, og jeg er helt sikker på, at jeg tastede koden rigtigt. Mit kort blokerer selvfølgelig, så jeg må gå uden mine varer, fortæller han til Ekstra Bladet.

- Jeg ringer så til Jyske Bank for at fortælle dem, at jeg oplever problemer, men de kan hverken fortælle mig, hvad der er galt, eller hvornår det bliver løst. De oplyser heller ikke noget på deres hjemmeside om, hvordan det går med at finde fejlen. Så her står jeg i Sverige uden penge og uden at vide, hvornår jeg igen kan bruge mit kort, tilføjer han.

Du risikerer store efterregninger: Derfor går det galt på ferien

Ifølge Søren Fischer har han svært ved at nyde sin ferie, når hans kort ikke virker. Kontanter har han nemlig ingen af.

- Det er virkelig frustrerende. Jeg kan ikke tanke min bil, jeg kan ikke køre op for at handle. Jeg kan jo ingenting uden mit kort. Så det er jo en fed ferie, siger han.

Frustration hos kunder
Katrine Bak Primdahl forstår godt, at de tekniske problemer kan vække frustration hos deres kunder. Hun råder dog de kunder, der oplever problemer, til at forsøge at bruge deres kort et nyt sted.

- Det er ikke alle steder, kunder vil opleve problemer, så jeg vil anbefale, at man prøver kortet et andet sted og ser, om det virker. Derudover anbefaler vi jo altid vores kunder, at de tager flere forskellige kort med på ferien, hvis sådan en situation skulle opstå, siger hun.

Jyske Bank håber på, at fejlen vil være løst fredag morgen.