McDonald's trækker reklame tilbage: Undskyld

McDonald's i Canada trækker en radioreklame tilbage og undskylder

McDonald's i Canada har set sig nødsaget til at trække en radioreklame tilbage, der opfordrede til indtagelse af fastfood-kædens burgere på bekostning af museumsbesøg. PR foto
McDonald's i Canada har set sig nødsaget til at trække en radioreklame tilbage, der opfordrede til indtagelse af fastfood-kædens burgere på bekostning af museumsbesøg. PR foto

McDonald's i Canada har sagt undskyld og trukket en 15 sekunder lang radioreklame tilbage, der opfordrede lytterne til at spise kædens fastfood i stedet for at besøger museer. Reklamen satte spørgsmålstegn ved, hvor interessant et dinosaur-museum egentlig kunne være. Det skriver Ottawa Citizen.

Det fik sammenslutningen af canadiske museer til at fare i flint og bede McDonald's om at fjerne reklamen og opfordre selskabet til i stedet at overveje, hvordan det kunne arbejde sammen med museerne.

Også Tracy Calogheros, leder af museet Exploration Place i Prince George i provinsen British Columbia, langede ud efter burgerkæden. Hun blev overrasket over, at McDonald's tilsyneladende ikke støttede vigtige institutioner som museer.

- De varige effekter, der kommer ud af et museumsbesøg, er noget, som flere mennesker er på udkig efter end de varige effekter, der måske kommer ud af et fastfoodbesøg, mener Tracy Calogheros.

- Jeg tror bare, at reklamekampagnen blev lavet med skyklapper på, så de ikke lagde mærke til virkningen af det budskab, de sendte.

McDonald's har nu sagt undskyld til både museumssammenslutningen og Tracy Calogheros.

- Vi sætter pris på, at museer er tillidsvækkende, respekterede og informative steder med canadisk kultur og undskylder, hvis vi har fornærmet nogen, udtaler fastfood-kædens canadiske talsmands Adam Grachnik ifølge Ottawa Citizen.

73 kommentarer
Vis kommentarer