Den verdensomspændende McDonald's-kæde er nok ikke noget de fleste forbinder med sund og nærende kost.
Men det image vil burgerkæden nu lave om på for at vende negative tal på den økonomiske bundlinje.
Det skriver nyhedsbureauet AP.
McDonalds CEO Don Thompson og øverste direktør Mike Andres fortæller til AP, at man planlægger at ændre måden de tilbereder og transporterer deres mad på. Det skyldes, at kunderne højere grad er fokuserede på sund og frisk mad. Noget kæden langt fra lever op til nu med deres nuværende sortiment.
Det drastiske skridt blev præsenteret for burgerkædens investorer på et møde i Illinois onsdag, efter endnu et fald i indtjeningen på det amerikanske marked i forrige måned på hele 4,7 %.
Et af de vigtigste punker i det nye McDonald's er at få bugt med de usunde konserveringsmidler, forklarer McDonalds topchef.
- Har vi overhovedet brug for konserveringsmidler i vores mad?, siger Mike Andres til AP og besvarer selv sit spørgsmål.
- Nej, det har vi nok ikke," siger Mike Andres.
Færre valgmuligheder
Det er dog ikke kun sundere mad, som bliver debatteret i burgerkædens øverste ledelse. De planlægger nemlig at skære ned på antallet af valgmuligheder for at gøre det nemmere for kunderne at vælge.
I stedet vil de forbedre de tilbageværende produkter og gøre dem mere appetitvækkende. McDonald's har dog ikke offentliggjort, hvilke burgere der får kniven.
McDonald's vil også forsøge at gå andre veje for at kapre kunder tilbage. I flere restauranter i USA forsøger de med "Create Your Taste", hvor kunderne selv skal have mulighed for at vælge deres brød, ost og toppings. Dette skal kunderne have mulighed for i 2.000 ud af 14.000 restauranter ved udgangen af 2015.
I første omgang skal ændringerne i menuen implementeres i USA.