Med staten som medejer: Direktør med Porsche og lav skat

Direktøren for Københavns Lufthavn er både blevet forkælet med firmabil og lav skat i fem år, siden han startede i jobbet

Direktør for Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye ankommer i sin firmabil. En Porsche Panamera, der af ny koster minimum to millioner kroner. Fra 2011 til 2016 har han betalt 25 procent i skat. Foto: Jan Sommer
Direktør for Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye ankommer i sin firmabil. En Porsche Panamera, der af ny koster minimum to millioner kroner. Fra 2011 til 2016 har han betalt 25 procent i skat. Foto: Jan Sommer

Ved du noget? Kontakt os på 1224@eb.dk eller SMS/MMS på 1224 (koster alm. takst)

Det er ikke kun den australske kapitalfond Macquarie, som er blevet forkælet af Staten, efter den gik ind i Københavns Lufthavn. Direktøren for det hele Thomas Woldbye kan nemlig også smile bredt over bekendtskabet.

Da han blev ansat i 2011 blev han nemlig ansat på en såkaldt forskerordning. Dermed kunne han nøjes med at betale 26 procent i skat frem til sidste år.

Se også: Skat jagter ejerne af Københavns Lufthavn

Fra 2013 til 2015 har han samlet tjent 33,3 millioner kroner, som altså er blevet tjent under de favorable vilkår.

Med i lønnen er en firma bil af mærket Porsche Panamera, der som ny koster lige omkring to millioner kroner.

Se også: Efter skattely-afsløring af dansk lufthavn: Kræver svar fra minister

Men selvom Thomas Woldbye tjener staten, havde han ikke meget lyst til at tale med Ekstra Bladet, da vi tog imod ham foran Scandic Palace Hotel på Rådhuspladsen i København.

Her sad han på bagsædet af luksusdytten sammen med Lars Lemche kommunikationsrådgiver i lufthavnen.

– Hej Thomas, vi kommer fra Ekstra Bladet - vi har et par spørgsmål, som vi gerne vil stille til dig.

Thomas Woldbye har svært travlt ved at undgå Ekstra Bladet, som gerne vil spørge ham om, hvordan han har det med at arbejde for en ejer, som jagtes af skat. Foto: Jan Sommer
Thomas Woldbye har svært travlt ved at undgå Ekstra Bladet, som gerne vil spørge ham om, hvordan han har det med at arbejde for en ejer, som jagtes af skat. Foto: Jan Sommer
 

– Ikke lige nu, lyder det, mens Lars Lemche tager over, mens han løber i hælene på direktøren ind på hotellet:

– Det handler om, at vi har en historie...

Lars Lemche (tv), kommunikationsrådgiver i Københavns Lufthavne, ankommer sammen med direktør Thomas Woldbye i sidstnævtes firmabil.
Lars Lemche (tv), kommunikationsrådgiver i Københavns Lufthavne, ankommer sammen med direktør Thomas Woldbye i sidstnævtes firmabil.
 

Thomas Woldbye afbryder:

Se også: Statslige selskaber sender penge til skattely

– Vi har en aftale her.

– Hvornår har I tid?

– Hvad er det, som I vil snakke med ham om?, prøver Lars Lemche igen.

– Vi kan forstå, at Skat har en sag kørende mod en af ejerne.

– Det skal du tale med ejerne om.

– Jeg kan se, at der er en chauffør på hans firmabil, og jeg vil derfor gerne høre, om der er privatchauffør, så det bliver en skattefri firmabil?

– Det er der ikke nogen kommentar til.

– Hvorfor er der ikke det?

– Thomas skal videre ud at rejse.

– Men derfor kan I godt svare på, om det er firmabil med privatchauffør, så det bliver skattefrit?

– Det er ikke en privatchauffør.

– Hvem er det så?

– Det er en kollega.

Ekstra Bladet har efterfølgende kontaktet Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavne. På mail svarer han,

’Det er korrekt, at Thomas Woldbye som en del af sin lønpakke får stillet en fri bil til rådighed. Han betaler skat af bilen efter almindelig firmabilordning.’

Samtidig lyder det omkring forskerordningen:

’Da Thomas havde boet i udlandet i mere end 15 år, var han omfattet af ordningen. Ordningen løb i 5 år, og er således udløbet i 2016, hvorfor han i dag ikke længere er omfattet af ordningen.’

Ved du noget? Kontakt os på 1224@eb.dk eller SMS/MMS på 1224 (koster alm. takst)

190 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere