Medarbejdere raser over bowling-center: Blev fyret via Facebook

Ledelsen hos Bowl'n'Fun i Holstebro har opsagt 13 medarbejdere. Flere af dem måtte læse om fyringen på Facebook

Flere medarbejdere fik besked om deres fyring via Facebook i Bowl'n'Fun Holstebro. På billedet ses deres forretning i Odense. Foto: Ritzau Scanpix
Flere medarbejdere fik besked om deres fyring via Facebook i Bowl'n'Fun Holstebro. På billedet ses deres forretning i Odense. Foto: Ritzau Scanpix

Ved du noget om sagen? Tip os på 1224@eb.dk eller sms/mms på 1224 (alm. takst)

Personalet hos Bowl'n'Fun i Holstebro blev torsdag i sidste uge kaldt til møde.

Her fik de den triste besked om, at der skal skæres kraftigt ned på køkkenpersonalet.

I alt 13 medarbejdere er derfor blevet opsagt pr. 20. juni. Det svarer til to tredjedele af de ansatte.

Flere af de ansatte var dog forhindret i at deltage i mødet, og de fik i stedet besked om fyringen via Facebook.

Det har skabt stor vrede blandt en række ansatte. skriver Dagbladet Holstebro.

Over for Ekstra Bladet erkender direktøren i Bowl'n'Fun-kæden, Lene Høj Larsen, at fyringerne ikke er håndteret korrekt. Hun beklager derfor episoden.

- Det er slet ikke i orden, at nogle medarbejdere har modtaget beskeden om fyringen via Facebook. Det er en fejl, som forhåbentlig ikke gentager sig. Jeg kan forsikre om, at der er blevet talt med store ord efterfølgende. For uanset hvad er det ikke acceptabelt, at man bliver informeret om en fyring over de sociale medier.

Se også: Bedemand i chok: Rustvogn blev plyndret under bisættelse

Retningslinjer brudt
Ifølge Lene Høj Larsen har de i kæden klare retningslinjer i forhold til, hvordan fyringer skal håndteres.

Noget gik dog angiveligt helt galt i forbindelse med fyringen af de 13 medarbejdere i Holstebro.

- Centerchefen har indkaldt til et møde, men til mødet har der været et par medarbejdere, der ikke kunne deltage. De når desværre at få besked om fyringen via de sociale medier, inden centerchefen når at få kontakt til dem. Det er svært at undgå i den tid, vi lever i, hvor alting går så hurtigt på de sociale medier, og hvor vi alle sidder med en telefon, men det er ikke noget, der skal ske, siger hun og fortsætter.

- Vi har klare retningslinjer på området, og hvorfor det er gået galt denne gang, det kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke var til stede under selve mødet.

13 medarbejdere er blevet fyret fra Bowl'n Fun i Holstebro. Flere af dem fik besked over Facebook. Foto: Anita Graversen
13 medarbejdere er blevet fyret fra Bowl'n Fun i Holstebro. Flere af dem fik besked over Facebook. Foto: Anita Graversen
 

Ifølge direktøren er der blevet taget hånd om de pågældende medarbejdere efter fyringen.

- Vores centerchef har talt med dem, og de har været inde til samtale. Jeg forventer, at der er blevet taget hånd om det på en ordentlig måde, men jeg kan jo godt forstå, at de er frustrerede, for det er da under al kritik, at det er foregået sådan.

Hvordan er stemningen blandt medarbejderne?

- Jeg fornemmer, at den er nogenlunde okay, men det er klart, at det aldrig er rart med fyringer, og jeg forstår godt, hvis medarbejderne er påvirkede af det.

Se også: Nyt i vanvittig nabostrid: Denne dom fik topadvokat

Fyret på grund af varmen
Lene Høj Larsen fortæller, at fyringerne i Holstebro sker, fordi der den seneste tid ikke har været så travlt i bowlingcenteret i Hosltebro. Det skyldes ifølge hende særligt det gode vejr.

- Vi er en sæsonvirksomhed, og bowlingbranchen har ikke højsæson, når det er sommer og 30 grader. Der foretrækker folk at sidde i haven eller på caféerne. Sommeren er kommet meget tidligt i år, og det har vi kunnet mærke, og derfor har vi måttet afskedige en række medarbejdere, fordi der ikke har været nok at lave, siger hun.

Men er det ikke et meget usikkert job, hvis medarbejderne kan forvente at blive fyret, bare fordi vejret er godt?

- Det her er et enkeltstående tilfælde, så det er heldigvis ikke noget, der sker ofte. Men det er selvfølgelig aldrig sjovt at skulle sige farvel til medarbejdere, slet ikke når der er tale om så mange på en gang, som jo er tilfældet nu, lyder det fra Lene Høj Larsen.

Se også: Rejsende raser IGEN over Primera Air: - Det kan ikke være rigtigt


Selvom kæden har måttet tage afsked med en række medarbejdere i deres afdeling i Holstebro, så tyder det på, at bowlingkædens butikker trods alt klarer sig ganske godt.

Kædens seneste regnskab - fra juni 2016 til juni 2017 - viste en bruttofortjeneste på 7,2 millioner kroner og et resultat efter skat på 1,7 millioner kroner.

Det er lidt bedre end året før, hvor overskuddet var 1,3 millioner kroner.


Og på trods af fyringerne understreger Lene Høj Larsen da også, at de stadig har en fin forretning - også i Holstebro, som hun betegner som 'et af de bedste centre'.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen