Medarbejdere straffet: Nu skal SAS betale

100.000 kroner i bod: Måtte ikke tage bagage-portørers fryns oven på arbejdsnedlæggelse

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Da bagage-portører i 2017 deltog i en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse på et par timer, straffede deres arbejdsgiver dem for hårdt.

Det koster nu SAS 100.000 kroner i bod, fastslår en dom afsagt i Arbejdsretten.

I stedet for kun at trække de strejkende medarbejdere i løn fratog man dem også deres fryns - en ordning med tilbud om flybilletter, som de ansatte har haft i mere end fire årtier.

Den går ud på, at medarbejdere kan købe flybilletter til de tomme sæder, der måtte være på flyafgangene, til en væsentligt reduceret pris. Ordningen, som i dag betegnes ID-billet policy (red. ID-billetordningen), omfatter også ID-billetter fra visse andre flyselskaber, som SAS har en samarbejdsaftale med.

Misbrug af ledelsesretten
Billetterne er ikke skattepligtige, og ca. 80 procent af omkring 13.000 ansatte benytter sig af ordningen.

Den populære ordning blev dog inddraget for bagage-portører, der havde deltaget i en arbejdsnedlæggelse på to timer.

Ifølge dommen misbrugte SAS Ground Handling, som er et datterselskab af SAS Group, imidlertid sin ledelsesret. For en arbejdsgiver må ifølge Arbejdsretten ikke indføre sit eget straffesystem.

- Dommen en er sejr, som vi er meget tilfredse med. Den slår fast, at det alene er Arbejdsretten, som fastsætter sanktioner ved overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Ingen andre!, siger advokat Rune Asmussen fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der har ført sagen i Arbejdsretten på vegne af 3F, ifølge Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Dommen kan ikke ankes, og SAS Ground Handling Denmark A/S skal inden 14 dage efter domsafsigelsen betale 100.000 til Fagligt Fælles Forbund.

Hvem må rejse på personalebillet?

Luftfartsgiganten tilbyder personalebilletter til:

- Ansatte

- Pensionister

- Familie

- Slægtninge

- Rejsepartnere

- Efterlevende

Kilde: Arbejdsrettens dom af 8. marts 2019

24 kommentarer
Vis kommentarer