Medieforsker spår graverjournalistikken en stor fremtid

De store dagblade profilerer sig stærkere på graverjournalistikken for at skille sig ud, mener medieforsker.

På trods af øget konkurrence blandt medierne og krav om hurtigere nyhedsformidling er graverjournalistikken langtfra på vej i graven.

Fredag løb Berlingske med Cavlingprisen for afdækningen af forløbet omkring landbrugspakken sidste år.

Og den type historier kommer også til at spille en stor rolle fremover, vurderer Frands Mortensen, der er medieprofessor ved Aarhus Universitet.

- De store aviser prioriterer graverjournalistikken meget højt og bruger den til at profilere sig på, lyder det fra medieprofessoren.

- Graverjournalistikken passer godt til dagbladenes måde at være aviser på. Man behøver ikke at fyre det hele af på kort tid, for abonnenterne læser også avisen i morgen og i overmorgen, siger han.

Graverjournalistik, eller undersøgende journalistik, er nødvendig, hvis dagbladene skal opretholde kvaliteten, mener medieprofessoren. Men den er så dyr, at den kun er forbeholdt de største dagblade.

- Der er kun fire-fem aviser i Danmark, der har råd til at gøre det, siger han.

- Men jeg tror, de vil blive ved med det. Selv om der kommer færre penge, kan jeg ikke forestille mig, graverjournalistikken forsvinder. Jeg tror, den vil blive opretholdt og profileret endnu stærkere end tidligere.

13 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere