Annonce:
Annonce:

Meget pinligt, DSB!

Ifølge Troels Johannesen, der er strategisk kommunikationsrådgiver hos Moment Kommunikation, er DSB's nye flysag ekstremt pinlig for DSB.

DSB har hver dag 3-5  afgange til Amsterdam fra København. Det koster i omegnen af 1000 kroner og tager cirka 11 timer. Foto: Jens Dresling
DSB har hver dag 3-5 afgange til Amsterdam fra København. Det koster i omegnen af 1000 kroner og tager cirka 11 timer. Foto: Jens Dresling
Annonce:
Følg Samfund

Meget pinligt.

Sådan beskriver strategisk kommunikationsrådgiver hos Moment Kommunikation Troels Johannesen togtur.dk's afsløring af, at DSB-toppen sendte 11 medarbejdere og chefer med fly frem og tilbage til World Passenger Festival 14.-16. november.

Alt sammen imens DSB arbejder intenst for at få flere og flere danskere til at vælge det mere klimavenlige alternativ på skinner, når de rejser ud i Europa.

- Det her er jo en frygtlig pinlig sag for DSB. På den ene side prøver de af overbevise folk om, at de skal tage toget til en destination som Amsterdam i stedet for at flyve.

- De vil øge tankegangen om at tage toget, og så er det jo på den anden side frygtelig pinligt, når de i det her tilfælde vælger den nemme løsning. Det er jo dobbeltmoralsk, at de ikke selv orker at deltage ved at gå forrest, siger Troels Johannesen til togtur.dk.

Annonce:

Samtidig oplyser han, at DSB har skudt sig selv i foden, og nu står over for en svær kommunikativ opgave.

Artiklen fortsætter under billedet ...

DSB har hver dag 3-5 afgange til Amsterdam fra København. Det koster i omegnen af 1000 kroner og tager omkring 11 timer. Foto: Jens Dresling
DSB har hver dag 3-5 afgange til Amsterdam fra København. Det koster i omegnen af 1000 kroner og tager omkring 11 timer. Foto: Jens Dresling
 

- Det er jo klart, at man godt vil spare noget tid, når man har travlt på arbejde eller med familien. Men det er jo hele udfordring med at lave om på rejsevaner for hr. og fru Danmark, når man rejser med tog. Det er jo en ofring, for alle ved jo, at det tager længere tid at tage toget, men når man gerne vil gå forrest, så er man nødt til nogle gange at være et godt eksempel.

- Det nytter jo ikke noget, at 11 mennesker tager til en konference og flyver dertil og så går tilbage og arbejder på at almindelige mennesker skal tage toget. Det gør det meget svært for dem at overbevise almindelige mennesker om at tage toget, siger Troels Johannesen til togtur.dk.

Annonce:

Hyggetid
På DSB's hjemmeside gør de det endda helt klart. Du gør en forskel for klimaet, hver gang du tager toget. Og så er det endda blevet meget bekvemt og nemt at tage toget rundtomkring i Europa.

Men ikke nemt nok, når det gælder DSB's egne folk

Målet for flyveturen var togkonferencen World Passenger Festival i Beurs van Berlage i den centrale del af Amsterdam.

Konferencen er blandt andet sat i verden for at få flere europæere til at tage toget. Ligesom de over 300 talere blandt andet skulle fokusere på et skift til en mere bæredygtig offentlig transport, fremgår det.

Artiklen fortsætter under billedet ...

 

Fra fly til tog
Blandt talerne var også en række af flypassagerne fra DSB's delegation. Heriblandt bæredygtighedschef og underdirektør hos DSB Aske Wieth-Knudsen.

Han var endda en af hovedtalerne og paneldeltagerne i forbindelse med emnet, der handlede om at 'skabe betingelser for et udbredt skift til offentlig transport: En håbløs drøm eller en realistisk vision?'.

Annonce:

Her skulle han endda tale om, hvordan jernbanevirksomhederne i Europa kan få succes med at skifte fra biler og fly til tog og bus, ligesom et af emnerne var at gøre klimavenlig transport til normen i Europa.

Det fandt ifølge dagsorden sted kl. 9.35 søndag 18. november. Samme dag, som Aske Wieth-Knudsen satte sig ind i et fly for igen at flyve hjem til Danmark.

Blandt de andre DSB-deltagere på konferencen var head of digital Labs Jacob Saugman og head of revenue Management Jørgen Villadsen.

DSB-direktør: En balance

Ekstra Bladet har i kølvandet på togtur.dk's afsløring talt med Aske Wieth-Knudsen, der oplyser, at det handlede om at spare tid.

Hvorfor valgte I at tage flyet, når I nu reklamerer for hvor god en ide det er at tage toget til Amsterdam og andre steder?

- Den her gang var det en konkret vurdering af, at hvis vi skulle have taget toget, så ville det have taget fem dage fremfor tre dage. Det var en balance og afvejning i forhold til rejsetid. De hurtige togforbindelser passede nemlig ikke med, hvornår konferencen startede. Derfor ville det kræve to ekstra dage.

- Men er det ikke sådan for alle? Det er jo altid mere bekvemt at flyve.

- I nogen tilfælde er toget jo en god ting, og på langt de fleste tjenesterejser tager jeg også toget. I DSB har vi også en politik om, at vi skal benyttet toget mest muligt, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Du var paneldeltager og taler i en debat, hvor emnerne var hvordan jernbanevirksomhederne i Europa kan lykkedes med at skifte biler og fly ud med tog og bus, ligesom et af emnerne var at gøre klimavenlig transport til normen i Europa. Hvordan hænger det sammen med, at I ikke en gang selv gider taget toget?

- Vi tager tit toget, men i dette tilfælde lavede vi den konkrete vurdering, at flyet var bedst. Og det hænger jo faktisk rigtig godt sammen med den snak, fordi vi talte om, hvordan vi gør tog mere konkurrencedygtigt ved at øge frekvensen på afgange og hastigheden. Det arbejder vi rent faktisk også med i DSB, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Burde I ikke gå forrest?

- Jamen jeg er med på, at man sender et signal, når man som DSB-ansat sidder i et fly. Men det var en afvejning, og vi vurderede, at det var for meget at tage fem dages tid væk fra arbejde og familie, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Hvordan skal danskerne tage det seriøst, at I arbejder for, at flere bør tage toget, fordi det både er bekvemt og CO2-venligt. Men I gør det ikke selv?

- Rent faktisk ser vi en øget efterspørgsel på internationale rejser. Danskerne tager togrejser til sig, og vi har haft en stigning på 40 procent på de rejser, hvis vi tager corona-krisen ud af ligningen, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Du svarer ikke på spørgsmålet?

- Langt de fleste tjenesterejser er med tog, men i den her konkrete sag var det en balance, der faldt ud til flyets fordel. Der var arbejdsmæssige og familiemæssige hensyn, og der vandt flyet desværre, siger siger Aske Wieth-Knudsen.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Søren Pind er gået fra snøvsen
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: