Metro i kæmpe problemer

Metroselskabet vil ikke love, at Cityringen bliver klar til sommer - der er nemlig ikke styr på talrige tests og opgaver på byggeriet

Her er det den kommende metrostation på Hovedbanegården. Den og de andre stationer i Cityringen er nu i fare for ikke at blive åbnet til tiden. Foto: Jakob Jørgensen
Her er det den kommende metrostation på Hovedbanegården. Den og de andre stationer i Cityringen er nu i fare for ikke at blive åbnet til tiden. Foto: Jakob Jørgensen

Cityringen, den kommende metroudvidelse i København, bliver med en vis sandsynlighed forsinket.

Det oplyser Metroselskabet torsdag.

Udvidelsen skulle efter planen stå klar til passagerer i løbet af sommeren 2019.

Men nu venter selskabet først at kunne melde et åbningstidspunkt ud i juni

Se også: Metroarbejdere får 9,5 millioner kroner efter lønsnyd

Stor risiko for forsinkelse
Den mulige forsinkelse skyldes, at en såkaldt milepæl i byggeriet ikke er nået, da der fra entreprenørens side mangler 'dokumentation for et betydeligt antal test samt fysiske arbejder på stationerne, som skulle have været gennemført', skriver selskabet.

- Der er en betydelig risiko for, at vi bliver forsinket nu, siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

- Men vi kan også se, at der er en mulighed for at nå det, hvis alle giver den det yderste. Vi har ikke helt opgivet håbet.

Se også: Mand med kniv standsede tog på Nørreport

Der var forleden fint besøg i metroen, da blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) besøgte og kørte med på en testtur i den nye metro. Foto: Peter Hove Olesen
Der var forleden fint besøg i metroen, da blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) besøgte og kørte med på en testtur i den nye metro. Foto: Peter Hove Olesen

Tech Kom med bag afspærringerne: Metrobyggeriets hemmeligheder

Vigtige milepæle ikke nået
Det er hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT), som har misset den afgørende RHO-milepæl (ready for handover) i byggeriets slutfase.

Den skulle have være opnået i slutningen af marts 2019. CMT får nu dagbøder, indtil milepælen er nået.

Ejerne, som er staten samt Københavns og Frederiksberg Kommune, har fået meddelelsen af Metroselskabet.

- Den manglende opfyldelse af RHO-milepælen vil kunne medføre en forsinkelse af Trial Run (prøvekørsel, red.) og dermed også af færdiggørelsen af Cityringen, står der i den seneste orientering.

Det har tidligere været fremme, at der har været et efterslæb på byggeriet.

Metroen - år for år

2002: Arbejdet med at planlægge den kommende metrolinje, Cityringen, begynder

2005: Forstudier af Cityringens anlæggelse færdiggøres

2005: Staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune beslutter at anlægge Cityringen

2007: Undersøgelser af undergrunden

2007: Lov om Cityringen vedtages i Folketinget

2007: Metroselskabet bliver stiftet. Ørestadsselskabet, der var bygherre på den eksisterende metro, bliver nedlagt ved lov

2008: Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune udarbejder kommuneplantillæg med en redegørelse af Cityringens effekt på miljøet, en såkaldt VVM-redegørelse. I den forbindelse bliver der afholdt borgerhøringer

2009: Projektet for Cityringen godkendes af Transportministeren, og anlægsarbejdet kan gå i gang

2009: Arbejdet med at omlægge forsyningsledninger og rør begynder, så der bliver plads til de underjordiske stationer. Samtidig begynder de arkæologiske udgravninger

2009: Byggeriet af Cityringen sendes i udbud

2011: Der bliver underskrevet kontrakt med de italienske selskaber, Copenhagen Metro Team, der skal bygge Cityringen, og Ansaldo STS, der skal levere togene

2011: Etablering af byggepladser begynder

2011: Stationerne bliver bygget indtil 2017

2013: Tunnelboringen starter og fortsætter indtil vinteren 2016/2017

2016: Stationsforpladser bliver anlagt indtil 2018

2017: Cityringen testes

2019: Cityringen åbner i juli 2019

Kilde: Metroen

Se også: Medie: Metrobyggeri i København er forsinket

Skal gå stærkt nu
Metroselskabet meddelte allerede i forbindelse med regnskabet for 2018, at der var risiko for, at åbningen kunne blive udskudt.

Med en plan for slutfasen håber man dog fortsat på at kunne nå det.

- Det kræver fuld commitment fra alle - også fra vores entreprenører.

- Hvis ikke alle er med på at give den det yderste nu, så når vi det ikke, siger Henrik Plougmann Olsen.

Her ses metrobyggeriet ved Øster Søgade, inden denne nordligste del af Sortedams Søen igen blev fyldt og metroen lagt under vand. Foto: Jakob Jørgensen
Her ses metrobyggeriet ved Øster Søgade, inden denne nordligste del af Sortedams Søen igen blev fyldt og metroen lagt under vand. Foto: Jakob Jørgensen
 

Se også: Metroteam i retten for at genere naboer med byggestøj

99 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere