Milliarder på spil: Derfor sagsøger vraget kampfly-producent Danmark

Kampflyproducenten Boeing er langt fra tilfreds med den danske udvælgelsesprocedure i forbindelse med valget af nyt kampfly

Boeing, der står bag F/A18 Super Hornet, har sagsøgt den danske stat. Foto: Polfoto
Boeing, der står bag F/A18 Super Hornet, har sagsøgt den danske stat. Foto: Polfoto

Kampfly-producenten Boeing har i dag indgivet stævning mod den danske stat.

Det sker for at få indsigt i den evaluering, der ligger til grund for regeringens beslutning om at indkøbe kampflyet F-35 Joint Strike Fighter.

Boeing producerer kampflyet F/A-18 Super Hornet, der ligesom kampflyet Eurofighter blev fravalgt som det danske flyvevåbens nye kampfly.

Når kampflyproducenten snart et år efter fly-valget fortsat kæmper videre med næb og klør skal forklaringen findes i, at der er penge på spil. Mange penge.

Se også: Medier: Boeing sagsøger Danmark

Sådan lyder forklaringen fra redaktøren på niche-mediet Nytkampfly.dk, der beskæftiger sig indgående med indkøbet af nye kampfly til det danske flyvevåben.

- Der er så mange penge og så mange interesser involveret i sådan en kampfly-konkurrence, at det kan betale sig at blive ved. Sat på spidsen er et fly ikke solgt, før det lander hos kunden, siger Andreas Krog til Ekstra Bladet.

Ifølge Forsvarsministeriets beregninger løber prisen for indkøb og drift af F-35 i løbet af 30 år op i 56,4 milliarder kroner. For Super Hornet ville prisen ifølge Forsvarsministeriet løbe op i 77,8 milliarder kroner.

'Det giver ikke mening'
Allerede efter regeringens offentliggørelse i sommer af valget af F-35, slog Boeing sig gevaldigt i tøjret, da producenten lige siden dengang har ment, at valget ikke er sket på et fair og retvisende grundlag.

- Den information, som Nyt Kampfly-kontoret har brugt, kan jeg ikke genkende. Det giver ikke mening. Det stemmer ikke med offentlig tilgængelig information, og det stemmer ikke med den information, som vi har budt ind med, sagde Boeings vicedirektør Debbie Rub i maj til Ekstra Bladet.

Partierne i forsvarsforligkredsen valgte i sommer at indkøbe F-35 Joint Strike Fighter til det danske forsvar. Foto: All Over
Partierne i forsvarsforligkredsen valgte i sommer at indkøbe F-35 Joint Strike Fighter til det danske forsvar. Foto: All Over

6000 vs. 9500 timer
Centralt for Boeings kritik er, at Forsvarsministeriet for det første i sine beregninger har antaget, at Boeings fly, Super Hornet, over sin levetid kan flyve 6000 timer. Det tal er da også rigtig nok, hvis flyet benyttes fra et hangarskib. Benyttes det fra en land-base som i Danmark, kan det ifølge producenten klare 9500 timer.

For det andet har ministeriet kun evalueret den to-sædede version. Den enkelt-sædede version er imidlertid billigere i drift, da den kun flyves af en enkelt pilot fremfor både en pilot og en våbenoperatør. Både løn- og uddannelsesomkostninger er derfor væsentligt højere i den to-sædede version.

Se også: Forsvarsministeren om Boeing: Det er jo ikke tal, vi har opfundet

Alt i alt mener Boeing, at den pris, som Forsvarsministeriet er kommet frem til, er mellem 50 og 100 procent for høj.

Siden har flyproducenten Lockheed Martin, der producerer F-35 Joint Strike Fighter, ifølge Andreas Krog ofte henvist til den danske afgørelse som et argument for, at de er billigere end F/A-18 Super Hornet.

Ramme alvor
Tilbage i september luftede Boeing for første gang tanken om at sagsøge Danmark for at få fuld adgang til evalueringen og beregningerne bag.

- Den gang bragede historien ud også i de internationale medier og der var nok mange der tænkte, at det måske mere var et signal til medier og andre lande -  især Canada, Finland, Belgien og Schweiz, hvor de også skal til at vælge fly - end en reel trussel, siger Andreas Krog.

Se også: Kampfly-producent overvejer sagsanlæg mod Forsvarsministeriet

- Men nu er det ikke længere blot for at sende signaler?

- Nej, det stoppede i dag. Det er alvor det her. Det er en retssag mod Danmark, og man skal huske på, at i de lande, hvor de også skal til at evaluere, vil de nu tænke, at de også risikerer at få en retssag på halsen.

Ingen ny konkurrence
- Så du vurderer, at de fortsat håber på at kunne vinde Danmark?

- De må oprigtig talt mene, at det Danmark har lavet, er forkert. Dybt nede håber de helt sikkert på, at Danmark genstarter konkurrencen. Men det kommer ikke til at ske. Det har vi ikke tid til. Vi er i forvejen presset på tid. Selv som det er nu, kommer vi til at have en årrække på to til tre år, hvor vi ikke kan udsende fly internationalt. Men kan de på en eller anden måde få en afgørelse, der går i deres retning, så kan de bruge det i de andre lande, siger Andreas Krog.

I første omgang skal søgsmålet mod den danske stat kun sikre Boeing adgang til evalueringen og de tilhørende beregninger.

Herefter vil kampfly-producenten tage stilling til, om der skal anlægges en decideret sag mod staten for at have foretaget udvælgelsen på forkert grundlag.

Boeings Super Hornet kan flyve 9500 timer, hvis det sendes af sted fra lan Politik - 20. maj. 2016 - kl. 10:38 Så skal lommeregneren frem: Kampfly-beregninger skal laves om

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen