Millionsmæk til DSB efter massive forsinkelser: Nu øges rejsetiden for næsten alle

De fleste afgange i køreplanen får lagt mellem et og fire minutter til den samlede rejsetid, oplyser DSB til Ekstra Bladet

I alt har 30.848 DSB-pendlere fået økonomisk kompensation for forsinkede tog i årets første fem måneder. (Foto: Ditte Valente)
I alt har 30.848 DSB-pendlere fået økonomisk kompensation for forsinkede tog i årets første fem måneder. (Foto: Ditte Valente)

Der skal være færre forsinkelser for DSB-pendlere, som i stigende antal tilmelder sig den lovbestemte rejsetids-garantiordning. Det fortæller DSB til Ekstra Bladet, efter at der i årets første fem måneder er blevet betalt næsten 10 millioner kroner tilbage til i alt 30.848 DSB-pendlere og knap 16.000 almindelige billetkunder på grund af for mange forsinkelser på afgange både i og uden for myldretiden.

De 10 millioner kroner er næsten dobbelt så mange penge, som DSB havde kalkuleret med at skulle betale tilbage.

Samtidig erkender DSB, at den nye store ændring af køreplanen, der blev implementeret 15. december i fjor - den største siden Storebæltsbroens åbning for 20 år siden - har været lige lovlig stram eller ambitiøs. Alt for mange tog er ikke kørt til tiden, og det skal der gøres noget ved.

Ny køreplan
8. august træder en ny revideret køreplan i kraft, og den kommer til at betyde forlænget rejsetid for de fleste. Ændringen gør, at DSB vil have lettere ved at levere rettidighed. Og at DSB på den måde vil have større sandsynlighed for at undgå at skulle betale penge tilbage til pendlerne.

- Først og fremmest har vi en rejsetidsgaranti, hvor vi skal udbetale penge i de situationer, hvor vi ikke leverer det til kunderne, som vi lover. Vi lover 81 procents rettidighed. Men på hovedparten af strækningerne er vi ikke levet op til målet, siger DSB's informationschef Tony Bispeskov til Ekstra Bladet.

Eksempelvis nåede DSB alene en rettidighedsprocent på cirka 50 procent i maj på strækningen Odense-København. Og i april lå procenten på 60. 'Alt for lavt', lyder det ifølge formand for Østfynsk Pendlerklub Anne Fiber.

- Vi kunne godt fornemme på det hele, at rettigheden haltede, men det er stadig overvældende at se tallet sort på hvidt, for det er virkelig lavt, siger Anne Fiber til TV2.

Se også: Pendler-talskvinde overvældet over DSB's dårlige tal

DBS's administrerende direktør Flemming Jensen beklager i et interview med Politiken tirsdag de mange forsinkelser.

Se også: DSB beklager forsinkelser og varsler mere bøvl

Grænsekontrol får skylden
Ifølge Tony Bispeskov skyldes det elendige resultat flere faktorer. Eksempelvis id-kontrol, sporarbejde og materiel.

- Ingen kunne forudse, at der ville være grænsekontrol ved Padborg og id-kontrol ved Kastrup for at nævne nogle forhold, som har gjort, at forudsætningerne for at kende præmisserne for at kunne levere rettidighed har ændret sig undervejs, fortsætter Bispeskov.

DSB har derfor draget konsekvensen og varsler nu mere luft i den reviderede køreplan. Ekstra Bladet har forsøgt at få DSB til at konkretisere, hvad der menes med mere luft. Ifølge Tony Bispeskov betyder det en øget rejsetid på mellem et og fire minutter. Og det vil ramme på stort set alle strækninger i Danmark.

Det skal være slut med meldinger om forsinkelser på skærme og over højttaleranlæg på DSB's stationer. DSB håber på, at en revidering af køreplanen fra 8. august skal kunne lave om på det. (Foto: Thomas Borberg)
Det skal være slut med meldinger om forsinkelser på skærme og over højttaleranlæg på DSB's stationer. DSB håber på, at en revidering af køreplanen fra 8. august skal kunne lave om på det. (Foto: Thomas Borberg)

Se hvilke strækninger, der bliver ramt, og på hvilken måde i faktaboksen under artiklen

Se også: DSB tjener millioner - men har store problemer med at komme til tiden  

- Selv de små minutter rundt omkring kan betyde et løft i den rigtige retning, siger Tony Bispeskov og afviser, at ændringerne alene bliver foretaget for at undgå igen at skulle tilbagebetale så mange penge til DSB-pendlere.

- For vores kunder er det vigtige, at vi når frem til tiden. Vores bestræbelser går først og fremmest på at sikre det, vi har stillet kunderne i udsigt. Og det er, at vi kommer til tiden. Vi gør det ikke af hensyn til pendlergarantien, men af hensyn til pålideligheden, forklarer Tony Bispeskov.

Det er ret kryptisk at forklare, hvordan DSB's pendlerrejsetids-garantiordning fungerer i praksis. Men der bliver målt på særlige målestrækninger, som DSB-kunden pendler på. Forsinkede tog i myldretiden har større vægt på den endelige opgørelse end forsinkede tog, der afgår på andre tidspunkter med færre kunder om bord.

Nu må man højest vente tre minutter
I alt 74.000 pendlere er tilmeldt DSB's rejsegarantiordning, som betyder, at de kan få tilbagebetalt penge fra DSB, hvis DSB på månedsbasis ikke leverer et tilstrækkeligt antal tog, der afgår og ankommer til tiden. Tidligere blev et tog alene registreret som forsinket, hvis ventetiden oversteg seks minutter i forhold til køreplanen. Men det store antal forsinkelser i det forgangne halvår skal ifølge Tony Bispeskov også ses i lyset af, at man nu højest må have tre minutters ventetid i forhold til afgangstiden, før toget registreres som forsinket.

Se også: Nyt signalsystem: Flere tog aflyst og forsinket

Man kan tilmelde sig DSB Pendler rejsetidsgaranti her.

- Vi opfordrer klart vores kunder at tilmelde sig ordningen. Det kan godt være, det er lidt bøvlet at blive tilmeldt, men når man først er tilmeldt, behøver man ikke gøre mere. Så går der automatisk penge ind på ens konto i forhold til den procentdel, som DSB måtte ligge under i forhold til målsætningen, siger Tony Bispeskov.

27 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere