Mobilkaos i morgen: Drastiske ændringer i Googles søgemaskine

Fra og med i morgen ændrer Google reglerne for, hvordan ens hjemmeside får en høj placering på søgemaskinen. Det kan blive en grim oplevelse for danske virksomheder, advarer ekspert

Danskebank.dk vil dumpe langt ned på Googles søgeliste fra og med i morgen.
Danskebank.dk vil dumpe langt ned på Googles søgeliste fra og med i morgen.

Det er næsten umuligt at drive virksomhed i Danmark uden en hjemmeside. Har man først en hjemmeside, er det nærmest umuligt at få besøgende ind på siden uden en god placering på søgemaskinen Google.

Som det fungerer i dag, bliver siderne rangeret ud fra en række betingelser, der ligger skjult i Googles koder. Her er der fokus på, hvad din side linker til, og hvem der linker til din side. Jo flere tilknytninger til andre højtrangerende sider, jo højere placering får hjemmesiden.

Fra og med i morgen bliver reglerne ændret. Godt nok kun en smule, men det efterlader alligevel drastiske ændringer på bundlinjen. For fra og med i morgen vil Googles fokus være mobilvenlighed.

Mobilsider belønnes
Hjemmesider, der også findes i mobilvenlige udgaver, vil blive belønnet, mens de modsatte vil falde længere ned på listen. Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, som ikke har omstillet sig de nye mobilvenlige krav.

- Så bliver de svære at finde på internettet. Google har altid været fokuseret på hastighed og brugeroplevelse. Derfor ændrer de nu koden, så hjemmesider med gode mobiler udgaver bliver belønnet, siger Frederik Trovatten, der arbejder professionelt med at promovere virksomheder på internettet.

- Det nytter ikke noget, hvis en bruger slår en virksomhed op, men ikke kan bruge siden til noget, fordi den er tilpasset en computer og ikke en mobiltelefon. Men det er ikke nok bare at lave en mobilvenlig hjemmeside. Den skal også give mening. Der skal være en grund til, at tingene er præsenteret, som de er, og det skal give mening på mobilens skærm.

- Flashelemeter er flotte men meget tunge. De virker ikke på de fleste mobiler, så det nytter jo ikke noget, at Google viser dig en flashside, når de ved, at du er på mobilen, siger Frederik Trovatten.

- Eksempelvis kan det være fordelagtigt at designe siden, så telefonnummeret er synligt i selve Google-søgningen. Det betyder, at du kan ringe op til den du har søgt på uden at gå ind på selve siden, men bare ved at trykke på knappen. Sådan et element vil øge sidens placering på listen, siger Trovatten.

Siden skal også være lækker
Det er altså ikke nok at bygge en 'responsive' hjemmeside, som det hedder. Altså en hjemmeside, der tilpasser sig den enhed brugeren sidder på, hvad end det er en fuldvoksen computer eller en tablet eller mobiltelefon.

- Det skal også være lækkert. Kort sagt handler det om oplevelsen. Jo flottere og logisk siden er, jo højere placering vil den få, siger Trovatten, der har rigeligt at se til for tiden.

- Mange ringer og beder mig om en 'responsive' hjemmeside. Mit job består så primært i at hjælpe kunder med at finde ud af, hvordan siden skal være bygget op, og mere vigtigt hvorfor den skal se ud, som den skal, siger Frederik Trovatten.

Google har lavet et smart værktøj, der hurtigt kan fortælle dig, om din hjemmeside er mobilvenlig. Ekstra Bladet har testet en række tilfældige danske hjemmesider med værktøjet - og følgende fire dumper mandag aften: Folketinget.dk, FCK.dk, Fona.dk og Danskebank.dk.

Du kan selv teste flere hjemmesider med værktøjet her: Googles mobilværktøj.

Opdatering: Googles nye ændring gælder kun for søgninger foretaget via mobiltelefoner.

36 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere