'Kender i det, når man kritiserer et firma for at have et misvisende firmanavn, og bagefter får tilsendt deres interne mail ved en fejl?
For I ved jo godt, kvindelige kritikere bare er 'ammehjerner', som man ikke behøver tage seriøst. #Ammehjerne#Mælkegate#modermælk.dk'.
Sådan står der i et opslag, der i øjeblikket går viralt på danske Facebook-sider. Afsenderen er Mia Faurbye Christiansen, der har kontaktet firmaet modermælk.dk, fordi hun mener at firmanavnet er misvisende, da man sælger modermælkserstatning og ikke modermælk.
Uheldigvis for firmaet kom man til at sende en intern mail retur til Mia, der kunne læse følgende om hendes henvendelse:
'Endnu en 'ammehjerne'. Vil du lave et standardsvar eller lader vi blot være med at svare?'.

Sundhedsstyrelsen: Slut med komælk til babyer
- Vi er en del der mener, at de bør ændre navnet. De markedsfører hjemmesiden som om man kan købe modermælk og det kan man jo ikke, forklarer Mia Faurbye Christiansen, der efterfølgende fik den interne mail retur:
- Ja, det var jo ikke så godt, ha ha. Det skal retfærdigvis siges, at medarbejderen der skrev mailen har ringet og undskyldt, men den er ikke helt god. Det er ikke fair, at hun kalder mig for ammehjerne, konstaterer Mia Faurbye Christiansen, der understreger, at hun ikke er ude på at skade firmaet.
- Det er fint at der bliver sat fokus på emnet. Jeg har fået en undskyldning og den tager jeg til mig, men de skal altså ændre det navn. Det er misvisende.
Overfor Ekstra Bladet beklager modermælk.dk episoden:
- Det er selvfølgelig uacceptabelt. Det er vigtigt at holde en god tone både internt og eksternt, når man har har sådan en diskussion og det er også blevet indskærpet overfor vores medarbejdere. Uanset hvad man har af personlige holdninger, skal alle der henvender sig til os behandles ordentligt og det skal foregå i en ordentlig tone. Jeg kan sagtens forstå, at folk reagerer og det er ikke ok det der er sket, forklarer direktør Jonas Baandrup.
På modermælk.dks Facebook side har firmaet desuden lagt et længere skriv ud, hvor man går ned i problematikken omkring navnet.
Læs det her:
'Kære kunder og andre interesserede
Modermælk.dk har i dag fået en uventet stor interesse. Dette er på baggrund af en yderst beklagelig episode, hvor en person kontakter virksomheden med et kritisk spørgsmål omkring navnet på virksomheden.
I håndteringen af mailen, benyttes udtrykket ’ammehjerne’ og der henvises til et standardsvar. Mailen kan ses i nærværende opslag.
Udtrykket 'ammehjerne' er i bedste fald, et yderst dårligt forsøg på at være morsom. Dette er ikke acceptabelt - og slet ikke en måde at omtale kunder eller interessenter på.
Vi vil gerne offentligt undskylde overfor den pågældende person – som også har modtaget undskyldningen personligt.
Vi modtager dagligt en del spørgsmål omkring amning og modermælkserstatning. Disse må vi ikke svare på (jf. BEK nr 116 af 31/01/2014), da vi er en salgsvirksomhed. Vi har derfor forfattet et standardsvar som sendes retur. Dette har ordlyden: "Vi må ikke vejlede i brugen af modermælkserstatning - ved tvivlsspørgsmål skal du kontakte din praktiserende læge eller sundhedsplejerske".
Det er dette standardsvar der henvises til.
Hvad angår spørgsmål til navnet på virksomheden, regler for markedsføring, anprisning etc. må vi henvise til at handel og markedsføring af modermælkserstatning er beskyttet af Bekendtgørelse om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn - BEK nr 116 af 31/01/2014.
Kontrollen med overholdelse af denne bekendtgørelse varetages af Fødevarestyrelsen. Modermælk.dk er fuldt godkendt af Fødevarestyrelsen.
Med venlig hilsen Modermælk.dk'