Molslinjen om lavere Storebæltstakster: Ingen 'kombardo' her

Molslinjen forventer færre biler på ruterne Aarhus-Odden og Ebeltoft-Odden og føler sig overset i regeringen og Dansk Folkepartis aftale om billigere priser på Storebæltsbroen

Molslinjens administrerende direktør vurderer, at de lavere takster på Storebæltsbroen vil føre til, at færre vil vælge at tage færgen mellem Sjællands Odde og henholdsvis Ebeltoft og Aarhus. Pr-foto
Molslinjens administrerende direktør vurderer, at de lavere takster på Storebæltsbroen vil føre til, at færre vil vælge at tage færgen mellem Sjællands Odde og henholdsvis Ebeltoft og Aarhus. Pr-foto

Der er fredag blevet jublet mange steder over regeringen og Dansk Folkepartis beslutning om at nedsætte prisen på at køre over Storebæltsbroen, men hvis der er et sted, hvor stemningen er anderledes afdæmpet, er det på Molslinjen.

Rederiet slog sig for et stykke tid siden op på slogan'et 'kombardo', som personalet på vogndækket har det med at råbe til trafikanter, når de er klar til at køre om bord. Men lige præcis takstnedsættelserne er noget, som man bestemt ikke har lyst til at byde velkommen med et 'kombardo'.

Det hævder administrerende direktør Carsten Jensen i en pressemeddelelse.

- Vi er overraskede over det forslag til prisnedsættelser på Storebælt, som regeringen er kommet med, siger Carsten Jensen.

Takstnedsættelse på 25 procent
Private bilister og små virksomheder kommer til at slippe 25 procent billigere, når de kører over Storebæltsbroen. Men der bliver ingen rabat til de mange lastbiler, der fragter varer mellem landsdelene. Store virksomheder som Danske Fragtmænd, Arla og Rynkeby Foods vil dermed fortsat skulle aflevere de samme beløb betalingsanlægget på Storebælt.

Takstnedsættelsen på Storebæltsbroen bliver gradvist indfaset fra 2018, lyder det i regeringen og Dansk Folkepartis aftale.

Molslinjen transporterer hvert år 1,3 millioner personbiler og 2,8 millioner passagerer. Det er stadig uklart, hvad konsekvensen mere præcist bliver for Molslinjen, men den administrerende direktør er sikker på, at justeringen af Storebæltstaksterne vil påvirke driften af Molslinjen.

Da Storebæltsbroen i sin tid blev bygget, skete det med en aftale om, at prisen for at køre over broen skulle være nogenlunde den samme, som det ville koste at komme med en Storebæltsfærge. På den måde ville der ikke blive ændret meget i konkurrencevilkårene for de øvrige rederier, som lever af at transportere folk mellem landsdelene.

Men med de nye takster ser det ud til, at der endelig gøres op med den tanke.

- Vi glæder os til at blive klogere på politikernes tanker bag forslaget. Vi er vant til at agere på kommercielle vilkår og diverse konkurrenceforhold, men når det er sagt, så ligger der et statsligt krav i Storebæltsaftalen om, at der skal være en velfungerende, højfrekvent færgerute over Kattegat, siger Carsten Jensen videre.

Kræver dialog med politikerne
Og Carsten Jensen forventer, at ændringen på markedsvilkårene risikerer at skævvride folks muligheder for at komme på tværs af landet.

- Som situationen er nu, spiller Molslinjen en betydelig rolle, når det gælder sammenhængskraften i Danmark. Vores færger transporterede sidste år næsten tre millioner mennesker mellem landsdelene, og tallet stiger år for år. Nu forventer vi, at politikerne går i dialog med os og forklarer, hvorvidt vores forretning overhovedet har været en del af tankerne bag dette forslag. Alternativet til kommerciel færgedrift over Kattegat vil ikke være ønskeligt, siger Carsten Jensen til TV2 Øst.