Mormor om gakket p-system: Hvad er en app?

Nanna og Annie Dehn brugte 20 minutter på at købe en parkeringsbillet, før de kunne gå i København Zoo

Kender du til andre gakkede parkeringssystemer, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

– Jeg har lige sendt min mormor over til bilen for at finde ud af, hvad der står på nummerpladen, siger 21-årige Nanna Dehn fra Valby.

Hun er en af flere utilfredse bilister, der i mandags brugte adskillige minutter på at finde ud af Frederiksbergs Kommunes p-system, før hun kunne gå en tur i Zoologisk Have med sin mormor.

Før det lod sig gøre måtte måtte 81-årige Annie Dehn væbnet med sin stok dog endnu engang krydse Roskildevej for at notere registreringsnummeret på barnebarnets bil.

Før gæster til København Zoo kan stille sig i kø ved billetlugen til den zoologiske have, risikerer de at skulle bruge adskillige minutter på at stå i kø til parkeringsautomaterne, som af og til virker, men mange er utilfredse med. (Foto: Mogens Flindt) Samfund - 7. okt. 2015 - kl. 14:02 Abeskørt: Her er efterårsferien truet af parkerings-vanvid

Mormor Annie giver ikke meget for Parkering Frederiksbergs alternativ til at købe parkeringsbilletter i automaterne ved Zoologisk Haves indgang eller i kiosker et stykke væk: 

– En app. Jeg ved ikke, hvad det er, lyder det, før den tidligere sekretær fra Frederiksberg tilføjer, at hun skam har helt styr på Google.

Helene Borgstrøm bliver af og til mødt af sure zoo-gæster, der ikke kan finde ud af det nye parkeringssystem på Frederiksberg. (Foto: Mogens Flindt) Samfund - 7. okt. 2015 - kl. 17:16 Parkeringsvagten ved Zoo: Jeg er fair

Hvis Annie Dehn ikke havde haft sit barnebarn med sig, var hun kørt hjem med bilen og havde taget bussen for at slippe for parkeringsvanviddet, fortæller hun.

Artiklen fortsætter under billedet...

Nanna Dehn fra Valby måtte guides igennem parkeringssystemet. (Foto: Mogens Flindt)
Nanna Dehn fra Valby måtte guides igennem parkeringssystemet. (Foto: Mogens Flindt)
 

Barnebarnet Nanna Dehn forstår slet ikke, hvorfor det skal være så besværligt at parkere:

– Jeg vil tro, vi har brugt 20 minutter på det her nu. Jeg har aldrig før været ude for, at man skal kunne nummerpladen i hovedet. Alle andre steder kan man købe en billet og lægge den i forruden, siger hun.

Parkeringsboss: Det er et nemt system

Jan Bøge Sørensen er chef for Vej og Park i Frederiksberg Kommune, som står bag de nye parkeringsregler, og synes – ikke overraskende - godt om systemet.

– Hvorfor skal det være så besværligt?

– Jeg synes ikke, det er så besværligt. Vi har prøvet at lave et system, der er nemt for brugerne.

– Hvis det er så nemt, hvorfor løber folk så forvirrede rundt ved København Zoo og kan ikke finde ud af, hvordan de betaler for at parkere?

– Der er to timers gratis parkering, og det giver faktisk god tid til at sørge for, at der styr på parkeringslicensen.´

– Synes I selv, det er nok med to automater, som jævnligt er ramt af problemer, til så mange mennesker?

– Der er nogle særlige udfordringer, når der kommer et stort antal mennesker på en gang, og derfor er vi særligt fokuserede på området deroppe. Af den grund satte vi også en ekstra parkeringsautomat op. Men det er noget skidt, når der er problemer med automaterne.

Jan Bøge Sørensen understreger, at det overordnede mål er at få folk til at bruge parkeringsappen på smartphonen.

– Flere af de bedsteforældre, vi har talt med, som besøger Zoo med deres børnebørn, aner ikke hvad en app er...

– Det er derfor, vi også tilbyder, at man kan købe en p-billet. Det er et nyt system, og det er klart, at der er en tilvænningsperiode.

– Hver anden af henvendelserne i Zoologisk Have på en travl dag handler om parkering. Er det bare os almindelige mennesker, der er så dumme, at vi ikke forstår jeres smarte system?

– Nej. Vi har sat ekstra tydelig skiltning op, hvor det også fremgår, at systemet baserer sig på nummerpladen. Det kræver selvfølgelig tilvænning, og vi er stadig i en overgangsperiode, siger Jan Bøge Sørensen, som tilføjer, at man har tilbudt Københavns Zoo at sælge p-billetter, men at man har afslået.

Jan Bøge Sørensen har ikke overblik over, hvorvidt der er blevet udskrevet flere eller færre bøder, siden det nye system trådte i kraft:

– Men det handler ikke om penge, for parkeringsindtægter efter 2007-niveau tilfalder staten. Vi har været nødt til at indføre en p-zone over hele kommunen pga. et stigende parkeringspres igennem flere år. Licenserne i København er steget meget, og folk med et ærinde der, har typisk parkeret på Frederiksberg og taget bus og metro – gerne fra området ved Roskildevej (og København Zoo, red.), fortæller Jan Bøge Sørensen, som tilføjer, at den nye ordning har medført, at der nu er flere parkeringspladser ledige i kommunen.

1 af 3 Nanna Dehn fra Valby måtte guides igennem parkeringssystemet. (Foto: Mogens Flindt)
2 af 3 
3 af 3 Nanna Dehn ville meget hellere bruge tid i Zoologisk Have med 81-årige mormor Annie end på et gakket p-system. (Foto: Mogens Flindt) MOGENS FLINDT
33 kommentarer
Vis kommentarer