Motorvejsbro slår revner: Så slemt er det

Vejdirektoratet har sat en akut reparation i gang af den største bro over Lillebælt

Den eneste løsning er at skrælle asfalten af vejbanen og lægge ny asfalt på. Foto: Tim Kildeborg Jensen
Den eneste løsning er at skrælle asfalten af vejbanen og lægge ny asfalt på. Foto: Tim Kildeborg Jensen
Følg Samfund

Går turen over Lillebælt de kommende uger så kør hjemmefra i god tid. Den Ny Lillebæltsbro slår nemlig så store revner, at Vejdirektoratet fredag aften måtte sætte en akut reparation i gang.

Det betyder, at asfalten på de ramte vejbaner nu skal fræses op, og at der skal lægges en ny belægning.

Revnerne skal ordnes nu, fordi der om kort tid ventes meget mere trafik over broen. Foto: Tim Kildeborg Jensen
Revnerne skal ordnes nu, fordi der om kort tid ventes meget mere trafik over broen. Foto: Tim Kildeborg Jensen
 

Længere rejsetid
Det er vejbanerne mod Jylland, der er ramt af skaderne. Konsekvensen er, at både nødsporet og sporet til den tunge trafik i retning mod Jylland vil være spærret i de kommende uger. Og arbejdet foregår døgnet rundt i hverdagen, men også i weekender og på helligdage:

- Når det er værst, vil rejsetiden være forlænget med en time, siger Kenneth Andersen, vagtchef fra Vejdirektoratet, til Ekstra Bladet.

- I weekenden vil det nok være mellem klokken 10 og 15, at det er værst. Og i hverdagene vil det være i myldretiden.

Bag om broerne over Lillebælt

Den Ny Lillebæltsbro - eller bare Lillebæltsbroen - blev indviet 21. oktober 1970.

Broen er en hængebro på 1700 meter og har seks spor: Tre i hver retning plus et nødspor i begge retninger.

Der er 600 meter mellem pylonerne på det sted, hvor broen har sit største spænd.

Skibe må ikke være højere end 42 meter for at kunne sejle under broen.

Indtil 1970 var der kun en enkelt bro over Lillebælt, hvor der også kører tog. Den er markant mindre og blev indviet 14. maj 1935.

Kilde: Vejdirektoratet

Kun et spor
Skal man over broen om aftenen og i nattetimerne fra klokken 19 til klokken 6 næste morgen, er kun et enkelt og ikke to spor til rådighed i retning mod Jylland.

Men her er trafikken ikke lige så slem, hvorfor det ikke burde skabe problemer, lyder vurderingen fra Vejdirektoratet, der samtidig understreger, at skaderne på vejen ikke udsætter trafikanterne for en risiko.

Om aftenen og i nattetimerne er der kun et enkelt spor farbart mod Jylland. Resten af døgnet vil de to yderste spor være farbare. Foto: Tim Kildeborg Jensen
Om aftenen og i nattetimerne er der kun et enkelt spor farbart mod Jylland. Resten af døgnet vil de to yderste spor være farbare. Foto: Tim Kildeborg Jensen
 

Skal ordnes nu
Problemet er bare, at Den Gl. Lillebæltsbro skal renoveres i midten af maj, hvor der spærres for al trafik. Og det betyder et større trafiktryk på den ny bro.

Bliver skaderne derfor ikke ordnet nu, kan de blive meget værre. Vejarbejdet på Den Ny Lillebæltsbro forventes at være færdigt omkring den 6. maj.

Du kan følge den aktuelle trafikstatus her.

Vejdirektoratet: Her er den også gal

En række af danske broer skal repareres i år. Her er hele listen:

Gl. Lillebæltsbroen: Hovedistandsættelse.

Guldborgsundtunnelen: Udskiftning af nøddøre.

Hadsundbroen: Reparation af rigler i forbindelse med broens lukkemekanisme.

Kronprins Frederiks Bro: Renovering af dele af tårn og retablering af belysningsanlæg på dæmning.’

Langelandsbroen: Betonreparationer og katodisk beskyttelse i kassedrager.

Limfjordstunnelen: Etablering af regnvandsbassin.

Lindenborg Pæledæk Syd: Forstærkning/renovering af overbygning. Pæledæk Nord forstærkes de følgende to år.

Ny Lillebæltsbro: Undersøgelse og lokal reparation af ståldæk, samt reparation af revnet asfalt i det langsomme spor.

Næstved Svingbro: Opgradering af el-komponenter og hydrauliske anlæg, der bruges til at svinge med broen.

Mere fra Ekstra Bladet+

Hvis Herlufsholm var en muslimsk friskole ...

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind