Mundlamme forskere finder mystisk galakse: Bare toppen af isbjerget?

En gruppe af internationale forskere har fundet en ny spøgelses-galakse, der vækker undren. Den nye såkaldte dværg-galakse bliver kaldt en særling, som måske bare er toppen af isbjerget

Mælkevejen i midten og Ant 2 til venstre. Foto: V. Belokurov

- Det er en særling.

Sådan lyder forskernes vurdering af en netop opdaget dværg-galakse tæt på Mælkevejen.

Det nye fund er blevet gjort af en række forskere på University of Cambridge, men de er stadig i fuld gang med at undersøge, hvad det er for en størrelse, de har med at gøre.

Alligevel har de allerede døbt den Ant 2.

- Det her er et spøgelse af en galakse. Objekter så diffuse som Ant 2 har vi aldrig set før, siger ledende forsker i projektet Gabriel Torrealba i en pressemeddelelse fra University of Cambridge.

Ant 2 ligger tæt op ad Mælkevejen og er en såkaldt dværg-galakse, men den er alligevel ikke helt som de andre. Det, der gør den speciel, er, at den ikke lyser ret meget op i universet. Sammenlignet med Mælkevejen er Ant 2 10.000 gange svagere.

Det betyder, at den enten er for stor til sin lysstyrke eller for mørk til sin størrelse, skriver forskerne.

En særling
Samtidig kalder forskerne den for en særling, fordi dens opbygning er helt unik sammenlignet med andre dværg-galakser.

Forskerne har været i stand til at skaffe informationer om galaksens masse, og den er angiveligt langt mindre, end et objekt af den størrelse burde være.

- Den mest simple måde at forklare på, hvorfor Ant 2 har sådan en lille masse i dag, er, at den er blevet smadret af det galaktiske tidevand, som Mælkevejen skaber.

- Men det er fortsat et mysterium, hvorfor selve objektet er så stort. Normalt taber galaksen masse som følge af Mælkevejens tidevand. Den skrumper. Den vokser ikke, som det er tilfældet med Ant 2, siger medforfatter Sergey Koposov fra Carnegie Mellon University.

Samtidig stiller forskerne det retoriske spørgsmål, om den nye, mystiske galakse bare er toppen af isbjerget. Noget, som de er i fuld gang med at undersøge nu.

Opdagelserne er gjort med en såkaldt Gaia-satellit, der er ejet af European Space Agency. Forskerne stammer fra Taiwan, Storbritannien, Australien, Tyskland og USA.

Forsiden lige nu