Annonce:
Annonce:

Mystik på dansk bro: Fik uforklarligt stød

Arbejdet med renoveringen af Den Gamle Lillebæltsbro er gået helt i stå, efter en medarbejder har fået stød. Et stød, som ingen aner, hvor kommer fra

Siden i mandags er der er ikke blevet lavet fysisk arbejdet på Den Gamle Lillebæltsbro. Foto: Vejdirektoratet
Siden i mandags er der er ikke blevet lavet fysisk arbejdet på Den Gamle Lillebæltsbro. Foto: Vejdirektoratet
Annonce:
Følg Samfund

Blot en uge efter at renoveringen af Den Gamle Lillebæltsbro blev indledt, er en medarbejder blevet ramt af et kraftigt stød.

Siden da er tempoet på renoveringsarbejdet sat i sneglefart, og nu står arbejdet helt stille.

- Den 29. maj får en af entreprenørens mænd kraftigt stød, da han skulle løfte et kloakdæksel med et koben om aften.

- Han var meget rystet og blev kørt til observation på sygehuset, hvor han blev tilbageholdt natten over, siger Shahriar Honar fra Vejdirektoratet, der er ansvarlig for, at projektet gennemføres.

Motorvejsbro slår revner: Så slemt er det

Aldrig sket før
Man har endnu ikke fundet et entydigt svar på, hvor at medarbejder fik stød.

- Vi har prøvet at måle os frem til, om der skulle være noget uhensigtsmæssigt i området, men det er endnu ikke lykkes os rekonstruere hændelsen.

Annonce:

- Derudover har vi kigget, hvorvidt der skulle have været lynnedslag i området i det tidsrum. Men vi har ikke fundet ud af, hvad det har været.

Den Gamle Lillebæltsbro blev bygget 1935, og den renoveres løbende, men ifølge Shahriar Honar har der aldrig været fortilfælde til episoden.

Bag om broerne over Lillebælt

Den Ny Lillebæltsbro - eller bare Lillebæltsbroen - blev indviet 21. oktober 1970.

Broen er en hængebro på 1700 meter og har seks spor: Tre i hver retning plus et nødspor i begge retninger.

Der er 600 meter mellem pylonerne på det sted, hvor broen har sit største spænd.

Skibe må ikke være højere end 42 meter for at kunne sejle under broen.

Indtil 1970 var der kun en enkelt bro over Lillebælt, hvor der også kører tog. Den er markant mindre og blev indviet 14. maj 1935.

Kilde: Vejdirektoratet

Personsikkerhed på spil
Heldigvis kom medarbejderen tilbage til broen dagen efter.

- Her fortæller han selv om hændelsen. Når der er personsikkerhed på spil, tager vi selvfølgelig vores forholdsregler.

- I første omgang skærpede vi sikkerheden, så vi var sikre på, at folk ikke får stød.

Det resulterede dog i, at arbejdet blev foretaget så langsomt, da man hele tiden skal sikre områder.

I mandags valgte man derfor at stoppe arbejdet helt, indtil der er fundet en permanent løsning på problemt.

Shahriar Honar forventer, at man kan få løsningen indført henover og weekenden, så man kan få genoptaget arbejdet og indhentet tidsplanen.  

Man kan stadigvæk krydse broen til fods, da stien, hvor man går, ikke er sammenkoblet med strøm til resten af broen.

Eftersom den ansatte vendte tilbage til arbejdet mindre end 24 timer efter ulykken, går Arbejdstilsynet ikke ind i sagen.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

dagens eb+

Annonce:
Hvis Mette går, bør der udskrives valg
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Annonce: