Nævn raser: Kendt bar kalder tørstige mødre ’G&T-sutter’

Forargelse over ’nøgenhed og seksuelle undertoner i kombination med høj grad af alkoholindtagelse’

Reklamen for arrangementet ’FRI BAR I MOM GIN’ var illustreret med en nedringet mor, som siddende i en gryde med benene i vejret, er fotomanipuleret til at sutte på en flaske ufortyndet Mom-gin.
Reklamen for arrangementet ’FRI BAR I MOM GIN’ var illustreret med en nedringet mor, som siddende i en gryde med benene i vejret, er fotomanipuleret til at sutte på en flaske ufortyndet Mom-gin.

De færreste ved, at der i Danmark findes et myndigheds-godkendt Alkoholreklamenævn, som er på nakken af klub-ejere, sprut-importører og bryggerier, som i strid med strikse regler opfordrer danskerne til at drikke sig i hegnet.

Dette humorforladte nævn blev i årevis mobbet med at hedde ’Håndhævelsesudvalget’, hvilket gav associationer til det at løfte drikkeglas og udbringe en skål.

Det kunne man ikke have siddende på sig. Så nu kalder nævnet sig ’Alkoholreklamenævnet’ - og her ser man ikke med milde øjne på, hvad storrestauratør Adam Falbert og provokunstner Kristian von Hornsleth tidligere i år begik i en lummer og saftig invitation til fri bar-fest på Hornsleth Bar i København.

Artiklen fortsætter under billedet...

 

Facebook-reklamen opfordrer smukke mødre, som trænger til en ’night off’, til at komme og drikke ubegrænsede mængder Mom-gin og tonic. Selvfølgelig inviteres også fyre til at komme og gøre dem selskab.

Samtidig opfordres publikum at fortælle, ’hvem der er gruppens største G&T sut? Vi trækker lod om en flaske MOM!’

Reklamen for arrangementet ’FRI BAR I MOM GIN’ var illustreret med en nedringet mor, som siddende i en gryde med benene i vejret, er fotomanipuleret til at sutte på en flaske ufortyndet Mom-gin.

Det er ikke ligefrem noget, som i barens Facebook-gruppe skabte feministisk forargelse, som det kunne være sket hinsidan.

Faktisk jublede de danske mødre, som nominerede hinanden til at være de største G&T-sutter.

’MILF-aften på Hornsleth Bar, skrev eksempelvis en begejstret kvinde.

Men det stødte altså Alkoholreklamenævnet, som synes, at ’markedsføringen fremtræder særligt provokerende’…  Den ’spiller på nøgenhed og seksuelle undertoner i kombination med høj grad af alkoholindtagelse'… 'Der udtales derfor kritik af Hornsleth Bar København.'

Nævnet udtaler sig ikke om enkeltsager til pressen, så Ekstra Bladet ringer i stedet til Jan Sønderkær Jensen, næstformand i Danmarks Afholdsforening:

- Vi beklager også dybt, at restaurationsbranchen i stor stil misbruger sådanne underlødige seksuelle kneb til at fremme et voldsomt alkoholforbrug, som fører til alkoholisme med store konsekvenser for den enkelte og hele samfundet.

Kristian von Hornsleth siger, at han er ligeglad med kritikken, som han finder latterlig og formynderisk.

I stedet beskylder han Alkoholreklamenævnet for at være et småborgerligt og udemokratisk levn fra klunketiden:

- Dets kvindelige formandskab og de kvindelige nævnsmedlemmer fatter ikke den groteske ironi i reklamen. Så i stedet moraliserer de i indebrændt jalousi over den sexede og frigjorte mor, som har det sjovt med at sutte på en flaske gin.

- De (Alkoholreklamenævnet, red) har en hemmelig og uforløst trang til selv at sidde med en Gin-sut i munden, lyder hans påstand.

- De begriber ikke, at en mor kan portrætteres i andre sammenhænge end med en barnevogn. De forstår ikke, at vore voksne kunder sagtens kan fyre den i af i weekenden – og møde anstændigt i Finansministeriet mandag morgen.

Alkoholreklamenævnet oplyser, at det i 'den kommende periode vil holde særligt øje med, at Hornsleth Bar Københavns markedsføring af alkoholholdige drikkevarer ikke er i strid med retningslinjerne.'

Læs dommen her.

Tilbage i maj var en anden dansk bar i vælten for at have lavet en reklamevideo, hvor det så ud til at gæsterne på klubben sniffede kokain. Se videoen herunder:

116 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere