National test i Danmark var fyldt med fejl: Elever blev testet i volapyk

Elever landet over skulle testes i Undervisningsministerets nationale prøve, men blev i stedet udsat for fejl og volapyk

Kender du ordene, Danmarks 6. klasse-elever skulle gennemskue? Modelfoto: Colourbox
Kender du ordene, Danmarks 6. klasse-elever skulle gennemskue? Modelfoto: Colourbox

Sjette klasse-elever rundt om i landet blev udsat for volapyk og ikke eksisterende ord i Undervisningsministeriets nationale test.

Prøven indeholdte flere ukendte ord og sætninger, som hverken elever eller lærer kunne forstå.

- Den havde mindst tre ord, som ikke eksisterer, siger Tina Lorentzen, der er lærer på Sjørslev Skole i Silkeborg.

Hun opdagede fejlene forrige fredag, da tre elever fra klassen stod frem og indrømmede, at de ikke forstod nogle af prøvens ord. 

- Normalt må jeg ikke sige noget, når eleverne bliver testet, så derfor spørger de aldrig om hjælp. Men forrige fredag var nogle af ordene så mærkelige, at der alligevel kom tre elever op, siger Tina Lorentzen til Ekstra Bladet.

Det drejede sig om ordene strunestr, tvinkel, og sætningen; at være den hat på. 

Tina forstod heller ikke ordene, så hun bad eleverne springe dem over, imens hun slog dem op i ordbogen og spurgte sine venner på Facebook. Tina fandt ikke et svar.

Efter prøven skrev hun til Undervisningsministeriet og bad om en forklaring. 

Det er ikke vores skyld
Først i dag har Tina fået svar fra ministeriet, ligesom Ekstra Bladet har været i kontakt med kontorchefen for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Rasmus Vanggaard.

Han beklager hændelsen, men ifølge ham er fejlen ikke deres og skyldes til gengæld en teknisk fejl, der opstår på computeren.

- Nogle computere har hjælpe-funktioner downloadet, som kan oversætte, ændre farver eller strukturen på hjemmesider. Og da vores test er online, kan de funktioner gå ind og ændre i vores opgaver, siger Rasmus Vanggaard. 

Han tror, det er årsagen til fejlene.

Bange for resultatet
Eleverne fra Tina Lorentzens klasse var meget kede af det og frustreret over oplevelsen, og det fik Tina til at skrive hjem til forældrene.

- Jeg synes det er for dårligt, at der er fejl i elevernes test, og det gør dem frustreret og kede af det. Nogle af dem var bange for at fortælle forældrene om deres resultater, da de følte, det var gået så dårligt, siger hun.

Ifølge Rasmus Vanggaard vil et par forkerte svar ikke have den store betydning for det endelige resultat, da testen bliver tilpasset elevens faglige niveau efter hvert svar.

Ikke nødvendigt med vejledning
Ind til videre har Undervisningsministeriet ikke set det nødvendigt at have en vejledning med til de her problemer. Men ifølge Rasmus vil de overveje det i fremtiden.

- Vi vurderer hele tiden, hvad vi skal have med i vores vejledning, og hvor mange der oplever det samme problem. Ind til videre har det her ikke været et generelt problem, siger han.

- Kunne der ikke være flere ukendte eksempler på samme problem, fordi eleverne ikke siger noget, da de har fået at vide, at de ikke må bede om hjælp?

- Jo det kan der. Men vi får generelt mange henvendelser om vores test, og jeg fornemmer ikke, at hverken lærere eller elever holder sig tilbage, hvis de møder problemer, siger han.

Nationalt problem
National-testen gav ikke kun problemer i Silkeborg. Også en mor fra Haderslev kan fortælle til Ekstra Bladet, at hendes 12-årige søn mødte de samme gale ord.

- Min søn forsøgte at svare spørgsmålene, selvom det næsten var umuligt, fordi han ikke forstod dem. Han spurgte ikke læreren om hjælp, for de havde fået at vide, at ikke måtte få hjælp, siger Malene til Ekstra Bladet.

Radioprogrammet P1-morgen har også bevæget sig omkring emnet, og har på sin Facebook-profil skrevet om det. Her skrev en familie fra Gribsskov, at deres barn også havde oplevet mærkelige ord i sin prøve.

109 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere