Netto-kunder raser: Klagerne vælter ind

Forbrugerombudsmanden har modtaget mange klager, efter danskere har modtaget sms-reklamer fra Netto, uden de har givet lov

Foto: Polfoto/Joachim Adrian
Foto: Polfoto/Joachim Adrian

I weekenden kunne Ekstra Bladet fortælle om vrede danskere, der raser over Nettos sms-markedsføringskampagne.

Et utal af danskere har nemlig modtaget beskeder fra Netto med ugens tilbud, selvom de ikke har tilmeldt sig sms-tjenesten.

Ifølge Netto skyldes det, at andre ved en fejl har indtastet forkerte telefonnumre, da 'disse andre' deltog i Nettos store ØGO-spil, som er en konkurrence, Netto afviklede i januar.

Se også: Netto i pinlig indrømmelse: Derfor får du spam-beskeder

Hos Ekstra Bladet har vi modtaget et hav at henvendelser fra folk, og på Facebook er der masser brugere, som ikke køber Nettos forklaring:

'Hold nu op.. det kan jo ikke passe at SÅ mange mennesker har skrevet deres tlf numre forkert..
jeg ville have mere respekt for at i indrømmede at have klokket i det, end at skrive sådan en gang vås', skriver en bruger.

'Jeg har IKKE deltaget i noget spil og har til trods for dette fået en SMS. Og det lyder noget mærkeligt at SÅ mange har indtastet forkerte telefonnumre, det er vidst en tynd undskyldning.'

En anden tredje skriver:

'Jeres forskellige meldinger skaber ikke troværdighed, og da slet ikke at I først kommer med en servicemeddelse over et døgn efter det her startede. Var det fordi Ekstra Bladet begyndte at omtale sagen?'

Se også: Claus fik mystisk SMS-tilbud af Netto: 'Det er grotesk og respektløst'

'Rigtig mange'
Forbrugerombudsmanden har da også modtaget hele 27 klager fra utilfredse danskere i løbet af weekenden, hvilket er et stort antal i forhold til, hvad de plejer at få.

- Det er rigtig mange. Vi ser normalt kun en lille brøkdel af det, der bliver sendt ud, så for os er der mange, siger Karen Søndergaard, der er specialkonsulent hos Forbugerombudsmanden.

- Generelt er det kun en brøkdel af dem, der får spam tilsendt, som klager og mange ved heller ikke at de kan klage til os.

Forbrugerombudsmanden vil nu tage kontakt til Netto, som derefter skal komme med en redegørelse på, hvad der er sket.

Hos Forbrugerrådet Tænk køber man ikke Nettos forklaring 100 procent.

- Det vil undre mig, hvis alle dem, der mener, at de ikke har sagt ja til det her, skyldes forkert indtastede telefonnumre, siger juridisk konsulent Jakob Steenstrup.

Uagtsomt?
Hvad der efterfølgende skal ske, kommer an på indholdet i Nettos redegørelse. For selvom det er ulovligt at sende elektronisk markedsføring uden at have fået samtykke, så er det ikke sikkert, at Netto vil få en bøde.

- Hvis nu en person med et fuldstændig almindeligt navn har deltaget, så er det svært for Netto at vide, at det er et forkert telefonnummer. For at få en bøde skal man have handlet uagtsomt, hvilket vil hvile på en konkret vurdering, siger Karen Søndergaard og forklarer:

- Hvis nu en deltager har skrevet Anders And som navn og så et telefonnummer, så har man en formodning om, at der nok kan være noget galt. Men hvis man har et almindeligt nummer og almindeligt navn, så er det ikke ensbetydende med, at man har handlet uagtsomt.

Burde man så ikke verificere nummeret?

- Det er et godt spørgsmål, men det er noget, som domstolene må vurdere. Vi har dog lavet en vejledning, hvor vi anbefaler, at virksomhederne sørger for ekstra dokumentation for, at forbrugeren har givet samtykke i en konkurrence. Hvor man fx bekræfter, at man har givet sit samtykke.

Hos Forbrugerrådet Tænk, håber man, at der snart vil ske noget på området.

- Vi ved at det her område giver anledning til rigtig mange klager og så gerne, at det blev ulovligt at betinge sig til samtykker til markedsføring ved deltagelse i konkurrencer, siger Jakob Steenstrup.

Netto oplyser, at man undersøger sagen til bunds og snart har nyt i sagen.

103 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere